Wednesday 2 January 2013

HARAP BERSABAR: Tunggu Penjelasan Kementerian Sumber Manusia



Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meminta semua pihak menghentikan sebarang desakan mahupun permintaan mengenai umur persaraan minimum sektor swasta, sebaliknya, jika perlu, mendapatkan penjelasan dari Kementerian Sumber Manusia.

Presidennya Mohd Khalid Atan berkata dakwaan beberapa pihak sejak kebelakangan ini bahawa perlakanaan had umur persaraan kepada 60 tahun pada 1 Julai ini sebagai terlalu lambat dan bakal menimbulkan masalah kepada pekerja berusia 55 tahun adalah tidak benar.

"Pihak yang membuat dakwaan itu seharusnya meminta penjelasan dari kementerian dan tidak melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana keputusan itu dibuat selepas perbincangan tiga hala bersama wakil majikan, pekerja dan pelbagai agensi kerajaan berkaitan pada tahun lepas," katanya ketika dihubungi Bernama pada Selasa.

Beliau mengulas kenyataan Presiden Majlis Perhubungan Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) Mohamed Shafie BP Mammal hari ini yang menggesa kerajaan melaksanakan umur persaraan sektor swasta 60 tahun mulai hari ini (1 Januari). Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S.Subramaniam dalam satu kenyataan pada Disember lepas berkata bahawa Akta Umur Persaraan Minimum 2012 yang menetapkan umur persaraan sektor swasta kepada 60 tahun akan berkuatkuasa mulai 1 Julai tahun 2013. Subramaniam berkata bagaimanapun, majikan boleh menangguhkan pelaksanaannya sehingga 31 Disember 2013 dengan membuat permohonan kepada Kementerian Sumber Manusia sebelum 28 Februari ini dan perlu disertai alasan yang munasabah.

Berpuas hati dengan keputusan itu, Mohd Khalid berkata MTUC juga menganggap langkah kementerian membenarkan majikan swasta memohon penangguhan itu sebagai sesuatu yang wajar. -BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...