Tuesday 26 February 2013

BOCOR: Rundingan Sulit Pakatan Rakyat Didedah?


Konvesyen Pakatan Rakyat sudah membentang Manifesto Bukan Janji bagi menambah lagi janji-janji yang tak tertunai pada PRU 2008. Persoalan siapa yang akan menjadi Perdana Menteri sekiranya Pakatan Rakyat menawan Putrajaya masih lagi menjadi tandatanya seperti ulasan teman sebelum ini.

Kenyataan Anwar China Doll terus menjadi persoalan demi persoalan. Adakah perlu dirahsiakan siapakah calon Perdana Menteri?. Walaupun sebelum ini Anwar China Doll dicanang-canangkan sebagai Perdana Menteri. Apa dah jadi?

Dari sumber yang teman dapat, Anwar China Doll sengaja merahsiakan untuk menjaga hubungan baik antara pemimpin Pakatan Rakyat dan akar umbi khususnya ahli-ahli PAS. Difahamkan rundingan sulit yang dibuat antara pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat telah mencapai persetujuan dan mengadakan satu "mutual angreement" untuk mencalon Hadi Awang sebagai Perdana Menteri seandainya PAS memenangi majoriti kerusi Parlimen berbanding PKR dan DAP. Ini bermakna, Jika DAP mempunyai majoriti, maka Kit Siang akan menjadi Perdana Menteri. Secara mudah, Malaysia akan menerima Perdana Menteri bukan Melayu yang pertama.

"Mutual angreement ini dikatakan juga melibatkan pengagihan jawatan Menteri Besar/Ketua Menteri negeri-negeri yang dalam perkiraan Pakatan Rakyat akan kuasai seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak,  Selangor, Kelantan, Terengganu dan Sabah. 

Sumber tersebut tidak menyebut kedudukan Anwar China Doll. Bagaimana pula kepada Anwar China Doll? Apa yang tinggal? Dijangka Pakatan Rakyat akan mewujudkan satu jawatan khas umpama Presiden bagi Anwar China Doll yang mempunyai kuasa mengawal pentadbiran kerajaan.

Sumber menambah, semua dokumen-dokumen perundangan bagi memberi laluan jawatan Perdana Menteri dan Menteri Besar kepada  bukan melayu telah disiapkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...