Wednesday 27 February 2013

Pas Gagal Pertahan Dan Daulatkan Islam dalam Manifesto Pembangkang



Penulis tidak berhasrat untuk mengulas lanjut mengenai manifesto pakatan pembangkang yang di lancarkan semalam, kerana telah mendapat ulasan, padangan yang meluas. Ada yang bersetuju dan tidak kurang juga yang hanya memandang sinis akan perkara-perkara yang digariskan di dalam manifesto terbabit. Namun secara keseluruhan ia hanyalah merupakan ‘gula-gula politik’ atau janji manis yang cuba diberikan sebagai satu usaha untuk mempengaruhi rakyat agar memilih pakatan dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Dan tidak lupa juga kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 28 Ogos yang lalu yang mengatakan ‘manifesto (pakatan 2008) bukanlah satu janji yang perlu ditunaikan. Begitulah mudahnya alasan yang diberikan oleh mereka bagi mengelakkan dari terus dipertanggungjawab terhadap pembohongan yang pernah diberikan kepada rakyat.

Sedangkan menurut kamus Oxford, manifesto ditakrifkan sebagai satu pernyataan, janji atau deklarasi secara bertulis yang digunakan seseorang atau sebuah parti politik semasa kempen pilihan raya bagi mendapat perhatian, simpati dan sokongan pengundi. Oleh yang demikian sekiranya ia bukanlah sebuah janji, maka rakyat seharusnya tidak lagi tertipu dengan permainan politik pembangkang demi mengejar kuasa.

Yang lebih mengelikan hati, ialah bila mana pakatan pembangkang mengedarkan ribuan poster mengenai manifesto tersebut yang secara jelas cuba mengangkat Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz sebagai pemimpin utama. Sedangkan sebelum ini, mereka begitu ghairah untuk hanya mempromosikan Anwar sebagai calon pemimpin yang akan diangkatkan sebagai perdana menteri sekiranya diberikan tampuk kuasa di Putrajaya.

Atau ini sebagai petanda, Anwar telah mula sedar pelbagai isu yang melanda beliau selama ini telah membuatkan rakyat khususnya masyarakat Islam dan Melayu dan menolak dirinya sebagai pemimpin utama di dalam pakatan pembangkang. Mungkin atas sebab itu jugalah mereka enggan mengumumkan calon perdana menteri yang bakal dilantik sekiranya pembangkang diberikan mandat oleh rakyat kelak.

Isu pluralisme atau kesamarataan dalam agama sahaja, sudah cukup membuatkan rakyat khususnya masyarakat Islam untuk menolak Anwar. Di tambah pula dengan kebenaran yang diberikannya berhubung pengunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Kristian akhirnya membuatkan rakyat mula sedar akan perangai Anwar yang sebenarnya.

Walaupun isu urutan gambar di dalam poster tersebut adalah merupakan isu kecil, namun pada pendapat penulis ia membawa signifikasi yang lebih besar. Ini kerana dari segi protokol ia mengambarkan kepada hireaki seseorang itu di dalam parti atau sesebuah organisasi.

Walaupun ia sesuatu yang pelik, namun mengenali Anwar ia bukanlah satu yang mustahil. Mungkin juga benar, Anwar tidak pernah mengharapkan agar dirinya ditabal sebagai perdana menteri dan ia hanyalah khabar angin yang sengaja disebarkan oleh pihak-pihak tertentu.

Mungkin juga, apa yang diharapkan oleh Anwar adalah lebih jauh daripada itu. Jangan terkejut sekiranya sejurus sahaja pakatan berjaya menguasai kerajaan persekutuan, satu perlembagaan baru dibentuk untuk melantik Anwar sebagai Presiden di sebuah negara republik Malaysia.

Berbalik kepada isu manifesto yang dibentangkan itu, menurut sumber terdapat rungutan dari sebilangan besar penyokong dan pengikut Pas di akar umbi. Ini kerana secara keseluruhan ia langsung tidak menyentuh mengenai pembangunan atau perancangan untuk memartabatkan Islam.

Sedangkan di dalam beberapa siri pilihanraya umum yang diadakan sebelum ini, Pas ketika membentangkan manifesto mereka pasti akan meletakkan kedaulatan Islam sebagai objektif utama. Benarlah seperti yang didakwa sejurus selepas mengambil keputusan untuk bersama DAP dan PKR, Pas akhirnya terpaksa akur dan tunduk dengan gesaan agar tidak lagi meletakkan Islam sebagai perjuangan utama.

Ini kerana, apa yang penting pada ketika ini adalah memastikan pakatan pembangkang berjaya untuk merampas kuasa untuk melangkah ke Putrajaya. Walaupun ia secara tidak langsung mengkhianati perjuangan Islam yang selama ini dipertahankan.

Suara Generasi Baru

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...