Wednesday 26 December 2012

KESIAN DS NAJIB, GUAN ENG GANGGU MAJLIS PULAK!



Begitu bersungguh-sunguhnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba mengharmonikan hubungan sesama kaum dan agama, mewujudkan hubungan muhibbah dikalangan penganut semua agama, tiba-tiba GuanEng buat rosak majlis.  Guan Eng pulak cuba menghuru-harakan negara, cuba mencetuskan ketegangan agama.  Memang dasar tak sedar diri diuntung betul.  Nak bagi betis nak peha.eh.eh..

Cuba kome fikir petikan DS Najib dalam ucapan majlis minum petang sempena sambutan Hari Krismas anjuran pihak pengurusan Gereja Luther,

"Di sini, saya sekali lagi ingin menghulurkan salam persahabatan kerajaan, mendakap komuniti Kristian dan berkongsi perasaan muhibbah dengan anda. Saya tidak mahu menjadi Perdana Menteri untuk satu seksyen masyarakat sahaja tetapi untuk semua rakyat Malaysia,"

Kesian DS Najib, orang lain rosak majlis, DS Najib pulak kena buat kerja lebih bagi memastikan ketegangan agama di negara ini tidak berlaku.  Guan Eng memang sial!!!

Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa menyeru pemimpin Kristian agar terus melibatkan diri dalam dialog konstruktif bagi mempertingkat hubungan antara agama di Malaysia.

Perdana Menteri berkata tiada siapa harus takut dengan dialog konstruktif kerana "kita hanya boleh lebih menghormati dan menghargai satu sama lain jika kita saling lebih mengenali."

"Walaupun saya menerima hakikat bahawa memupuk dan menjalin hubungan mengambil masa, namun kita mesti terus berbuat demikian demi kepentingan Malaysia yang sentiasa menjadi objektif utama semua komuniti di negara ini," katanya pada majlis minum petang sempena sambutan Hari Krismas anjuran pihak pengurusan Gereja Luther di sini Selasa.


Najib berkata pemimpin Kristian merupakan peserta aktif sejak tiga tahun lepas dalam mekanisme dialog dikenali sebagai Jawatankuasa bagi Memupuk Harmoni dan Persefahaman di Kalangan Penganut Agama, yang diketuai Datuk Azman Amin Hassan, yang juga Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi.

Najib berkata untuk berjaya dalam usaha ini, kerajaan memerlukan perasaan muhibbah dan persefahaman yang tidak terhingga.

"Kita hanya boleh merealisasikan aspirasi ini dengan menyemai serta memupuk persefahaman dan rasa hormat bersama. Sehubungan itu, kita menggalakkan dialog dan wacana namun kita amat berhati-hati untuk berbuat demikian dalam konteks kepelbagaian kita serta cabarannya," katanya.

Najib berkata Malaysia, menerusi hubungan rapat serta sejarahnya dengan negara Islam, China dan India, ditambah pula dengan penduduk berbilang etnik, perlu memanfaatkan kelebihan strategik dialog konstruktif ketika negara menangani cabaran globalisasi dan perubahan ekonomi.

Tambahan pula, beliau berkata kerajaan telah menggubal polisi bagi mencerminkan kelebihan ini dan akan terus berbuat demikian dalam semangat 'Malaysia Truly Asia'.

Beliau berkata pentadbirannya sudah merumuskan konsep '1Malaysia - Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan', seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Rukun Negara dan visi bagi melihat Malaysia muncul sebagai sebuah negara maju menjelang 2020.

Najib menyifatkan Malaysia sebagai bernasib baik dapat menikmati pertumbuhan ekonomi stabil yang berjaya mengeluarkan berjuta penduduk daripada cengkaman kemiskinan dan berkata peluang untuk berjaya boleh digapai setiap rakyat yang berusaha bersungguh-sungguh.

Beliau turut menyentuh keperluan untuk terus membantu mereka yang kurang bernasib baik dan berkata satu daripada teras utama konsep 1Malaysia ialah keadilan sosial yang disifatkannya sebagai komponen penting dalam memastikan setiap orang diberi peluang dan bantuan untuk berjaya.

Sehubungan itu, Najib menggesa komuniti Kristian di negara ini agar menyertai perjalanan untuk melakukan perubahan dan pembaharuan ke arah Malaysia yang lebih baik.

Perdana Menteri berkata beliau faham jika komuniti itu merasakan bahawa kerajaan tidak melakukan secukupnya untuk melibatkan mereka.

"Bagaimanapun, saya perlu menyatakan, secara ikhlas, bahawa kita sebenarnya berjaya mencapai banyak perkara bersama tanpa diketahui umum," katanya sambil menambah antaranya, menghapuskan sekatan terhadap penganut Kristian yang ingin ke Baitul Maqdis bagi upacara keagamaan.

"Ini adalah keterangkuman yang saya cari kerana saya percaya ada tempat untuk kita semua di bumi Malaysia.

"Di sini, saya sekali lagi ingin menghulurkan salam persahabatan kerajaan, mendakap komuniti Kristian dan berkongsi perasaan muhibbah dengan anda. Saya tidak mahu menjadi Perdana Menteri untuk satu seksyen masyarakat sahaja tetapi untuk semua rakyat Malaysia," katanya disambut dengan tepukan hadirin.

Menegaskan komitmen beliau kepada masyarakat Kristian, Najib berkata mereka tidak perlu berasa yang mereka sudah dilupakan.

"Dengan begitu banyak interaksi peribadi bersama pemimpin gereja menunjukkan bahawa saya tidak pernah melupakan komuniti Kristian seperti yang didakwa sesetengah pihak. Malah, setiap komuniti sama ada etnik atau agama, adalah penting kepada saya dan kerajaan saya kerana kami tidak boleh meminggirkan sesiapa," katanya

Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim serta isteri Datin Seri Masnah Rais, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Chor Ha.

Hadir sama Pengerusi Persekutuan Kristian Malaysia Biskop Datuk Ng Moon Hing, Biskop Philip Lok dari Gereja Lutheran Malaysia dan Ketua Biskop Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam yang mewakili biskop Katolik. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...