Saturday 30 March 2013

FUYOO! Komando VAT69 Terbaik Didunia

Pasukan Komando Vat 69 Malaysia adalah satu2nya pasukan didunia iaitu pasukan komando unit polis Malaysia yg mempunyai keupayaan tempur di hutan setanding pasukan komando tentera negara2 lain dengan kejayaan menawan satu kem komunis yg berkekuatan 82 pengganas pada 1975 tanpa ada kecelakaan dari pihak Unit mereka. 

Pada 2005, Lima pegawai dan 32 anggota dari Pasukan Anti-Pengganas 69 Komando Ulu Kinta telah diterbangkan ke Kukup bagi melaksanakan operasi merampas semula sebuah kapal MV Natris yg telah ditukar nama kepada MV Paulijing dipercayai dilarikan di perairan Bertam,Indonesia. Kapal tersebut telah dikesan oleh Pasukan Gerakan Marin di perairan Selat Melaka setelah dilaporkan hilang pada tahun 2003. Operasi ini telah dinamakan sebagai Ops MV Paulijing. Akhirnya mereka berjaya menawan semulakapalini & dibawa pulang ke Malaysia. 

Pada 1985 pula, Vat 69 & UTK terlibat dalam satu operasi menyelamat tebusan seorang doktor dan pembantu perubatan oleh enam banduan yg bersenjata api di Penjara Pudu, Kuala Lumpur. 

Enam hari kemudian, serbuan yg dijalankan berjaya membuahkan hasil apabila tebusan tersebut berjaya diselamatkan, manakala Jimmy Chua, seorang penjenayah warga Singapura yg merupakan dalang disebalik drama tebusan tersebut berjaya ditangkap dan dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

Admin amRF

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...