Saturday 30 March 2013

XCLUSIVE FOTO (5) : Acara Menarik Lima 13 Menarik Tumpuan Dan Tarikan Ekonomi


Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (LIMA) membawa teknologi terkini dan produk industri aeroangkasa sebagai pameran terbesar di Langkawi. Pameran yang diadakan setiap dua tahun sekali itu memberi kesan kepada ekonomi negara dari segi pelancongan dan juga pertahanan. LIMA kini ditubuhkan sebagai salah satu pertunjukan udara utama di dunia.

Di ilhamkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi mempamerkan negara pengeluar aeroangkasa dan industri yang berkaitan serta mempromosikan teknologi aaeroangkasa terkini kepada pegawai kanan kerajaan, tentera, ketua-ketua industri aeroangkasa dari Malaysia serta rantau Asia Pasifik. Pameran pertama diadakan pada tahun 1991.

Kini pameran ini sudah dua belas kali diadakan dan sedang berlangsung di Padang Matsirat, Pulau Langkawi. Dijadualkan pada tahun ini pameran akan berakhir pada hujung minggu ini. Sejak diadakan selama tiga hari, sudah terpatri 24 perjanjian bernilai RM4.271 billion. Penganjur mensasarkan 500 peserta dengan 270 buah syarikat dari 22 buah negara menyertai pameran LIMA pada kali ini. Antara yang menyertai LIMA13 ialah Finmeccanica Fincantieri dari Itali, EADS dan anak syarikat Eurocopter, Navantia dari Sepanyol, Rosoboronexpect dari Rusia, SAAB dari Sweden, Bombardier dari Kanada dan Lockheed Martin dan L-3 Communications Amerika Syarikat.

Antara perjanjian-perjanjian tersebut ialah memperkuatkuasakan industri pertahanan Malaysia, penempatan syarikat industri aeroangkasa Eropah di Perak, membuka peluang perniagaan kepada Eurofighter Typhoon dan penerbangan pelatih PLKN hingga tahun 2015. Apabila dilihat perjanjian-perjanjian ini, kita dapati ianya menguntungkan negara dan mempertingkatkan ekonomi serta pertahanan negara. Latihan asas yang akan diadakan kepada peserta PLKN juga membuka peluang kepada mereka untuk menjadikan ruang angkasa sebagai kerjaya.

Selain tarikan pertunujukan udara, kapal selam KD Tunku Abdul Rahman yang mengambil alih sistem pertahanan TLDM yang baru turut menjadi tarikan kepada pengunjung LIMA dan ianya dilihat sebagai satu suasana berbeza bagi kali ke dua ianya dipamerkan.

Tujuan Langkawi dijadikan lokasi pameran besar-besaran ini kerana ia adalah tempat bagi pameran pesawat ringan dan eksperimen lalu lintas pesawat udara berat seperti jet enjin berkapasiti tinggi kepunyaan Amerika Syarikat. LIMA kini menjadi tumpuan negara yang mempunyai sistem dan alat pertahanan yang berteknologi tinggi bagi tujuan pameran kepada negara lain dan juga orang ramai. Tidak seperti negara luar yang lain dimana LIMA menjadi pertunjukan udara yang hebat sebanyak empat jam sehari sepanjang hari.

Hampir setiap kali pameran LIMA diadakan, telah meraih persefahaman dan tandatangan perjanjian sehingga mencecah berbillion ringgit. Pameran ini menjadi contoh untuk menjana perniagaan melalui berpuluh-puluh kontrak, surat tawaran dan penerimaan melalui MOU.

Suara Generasi Baru

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...