Friday 29 March 2013

PANAS! Guan Eng Ditolak Mentah-Mentah Oleh Kaum Cina


Kaum Cina di Pulau Pinang sendiri bengang dengan Guan Eng, adakah ini petanda negeri tersebut akan kembali kepada Barisan Nasional selepas PRU13 nanti?

Semuanya gara-gara sikap Guan Eng yang bagaikan tokong, tidak mempedulikan pendapat orang lain. Bukan sekadar isu terowong bawah laut yang heboh diperkatakan kini, malahan pelbagai lagi isu lain yang semakin hari semakin menunjukkan sifat kuku besi Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Jika sebelum ini Guan Eng sentiasa berbangga dan bermegah kononnya sokongan kaum Cina kepada DAP adalah sangat tinggi, kini beliau terpaksa berfikir dua kali untuk berbuat begitu lagi.

Walaupun para pecacai Pakatan Pembangkang begitu mengagungkan Guan Eng sehinggakan isu kalimah Allah yang pada awalnya dibangkitkan oleh beliau supaya dibenarkan penggunaannya di dalam Bibble turut mendapat sokongan mereka sungguhpun mereka itu sendiri beragama Islam.

Malahan, sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan perkara tersebut, walaupun orang tersebut bukan penyokong kerajaan Barisan Nasional, pasti akan dituduh sebagai macai UMNO.

Mungkin istilah hukum karma sesuai digunakan untuk menggambarkan kedudukan Guan Eng kini. Jika satu ketika dikatakan kerajaan Barisan Nasional begitu yakin Pulau Pinang akan sentiasa berada di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional, kini perkara tersebut berbalik kepada DAP pula.

Tidak mustahil selepas PRU13 nanti Pulau Pinang akan kembali kepada Barisan Nasional. Apatah lagi kaum lain juga ramai yang marah dengan tindakan yang dilakukan oleh Guan Eng dalam pentadbirannya.

Bukan sahaja janji-janji tidak ditunaikan, bahkan sedikit demi sedikit golongan berpendapatan rendah diusir secara halus daripada Pulau Pinang dengan pembinaan rumah mampu milik yang berharga ratusan ribu ringgit yang sememangnya tidak mampu dimiliki oleh golongan ini.

Duit rakyat untuk kegunaan rakyat. Kos pembinaan terowong bawah laut dan tiga lebuhraya menggunakan duit rakyat yang meningkat melebihi daripada kos asal yang diumumkan sebelum ini menimbulkan kemarahan ramai apatah lagi projek tersebut tidak memberi peluang kepada rakyat untuk memberi pendapat.

Walaupun Guan Eng berbelit lidah mepertahankan diri mengatakan angka yang menjadi pertikaian orang ramai merupakan kesilapan taip, itu tidak mampu mengalihkan isu pembaziran duit rakyat dari terus diperkatakan.

Adakah ini petanda DAP bakal kehilangan Pulau Pinang selepas PRU13 nanti? Sama-sama kita nantikan…

Suara Generasi Baru

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...