Thursday 20 December 2012

HOT:Amanat Hadi Untuk Wujudkan Revolusi Jahat



Amanat Haji Hadi satu rancangan jahat dan cubaan untuk mewujudkan revolusi untuk menggulingkan kerajaan.  Teman melihat usaha jahat ini terus dibuat berasaskan Amanat Haji Hadi ini salam setiap ceramah yang mendakwa Kerajaan BN zalim dan kejam.  Mengkafirkan UMNO dan mendoakan kemusnahan sesama Islam menjadi agenda intipati ceramah deme.

Amanat Haji Hadi yang dikeluarkan pada 1981 adalah ajaran sesat yang sengaja disebarkan dan digerakkan untuk menggulingkan kerajaan.

Ketika itu penyebarannya mensasarkan institusi pengajian tinggi (IPT) dan pejabat kerajaan melalui usrah serta mengajak mereka bersama PAS menggulingkan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dianggap kafir. Menentang kerajaan yang dianggap tidak Islam

Bekas ahli Dewan Ulama PAS, Prof Madya Mohd Noor Deris yang ketika itu bersama Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggerakkan penyebaran amanat berkenaan mendakwa peristiwa berdarah Memali tercetus akibat amanat itu kerana kumpulan yang berkumpul di kampung itu berjuang menentang kerajaan yang dianggap tidak Islam. 

“Malah, beberapa gerakan berhaluan kiri dan militan juga mula digerakkan ketika itu. Bahkan, saya pernah terbabit dengan usrah di dalam hutan di Janda Baik membabitkan pelajar IPT dan kakitangan kerajaan. Kita lakukan untuk menentang kerajaan.

“Saya sudah bertaubat dan berharap Hadi juga segera bertaubat dan menarik balik amanatnya demi kepentingan Islam. Saya menyesal kerana sudah menyesatkan ramai orang dengan amanat itu. 

“Bagi saya amanat itu ajaran sesat dengan kita menggerakkan semangat jihad menentang kerajaan,” katanya mendakwa terpengaruh dengan Hadi.

Dakwah songsang

Mohd Noor berkata, amanat itu dakwah songsang yang tidak seharusnya dipandang sepi oleh pihak berkuasa kerana ia membabitkan akidah umat Islam.

Sebelum ini beberapa tokoh agama, termasuk Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menggesa Hadi menarik balik amanatnya kerana ia bukan saja bertentangan dengan Islam, malah mengundang perpecahan umat Islam.

Sementara itu, bekas Naib Presiden PAS, Datuk Nakhaie Ahmad, berkata menjadi tanggungjawab Hadi menarik balik amanatnya dan memperbetulkan keadaan jika ada umat Islam yang sesat akibatnya.

Beliau berkata, untuk menghukum seseorang terkeluar dari Islam bukan mudah, malah Islam mempunyai peraturan dan sebagai seorang ulama, Hadi tidak sepatutnya mengkafirkan sesama Islam.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...