Friday 22 March 2013

Najwa Latif : Adakah SPM 4A Mencukupi?

Teman sekali lagi ingin mengusik kisah artis Malaysia. Saje-saje. Tergerak hati nak mengomen sikit tentang Najwa Latif. Menurut sumber, penyanyi Najwa Latif mengakui gembira apabila menerima keputusan 4A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 yang diumumkan pada Khamis.

Beliau mewakilkan kakaknya, Syafikah Latif untuk mengambil keputusan tersebut berasa lega kerana ia melebihi daripada sasaran awalnya. Najwa mendapat A dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Islam dan Matematik serta lulus dalam enam mata pelajaran lain.

Satu perkara je teman nak komen sikit demi masa depan anak bangsa. Adakah keputusan 4A sudah memadai untuk bersaing dengan keputusan pelajar-pelajar lain. Pelajar-pelajar lain berebut-rebut dan mengejar keputusan yang lebih cemerlang seperti 7A hingga 10A dan segala bagai. Seperkara lagi harus diingat, kecemerlangan dalam pelajaran itu penting berbanding dengan industri muzik Malaysia yang tenggelam timbul bagai tiada arah yang pasti.

Teman ingin melayari sejarah ringkas industri muzik Malaysia sejak berpuluh-puluh tahun kebelakangan. Bermula dengan era P Ramlee, 60-an, 80-an dan milineium di mana paras rupa memainkan peranan penting untuk maju di persada muzik tanahair. Sejak bermula era 80-an di mana rock kapak menggegarkan dunia muzik tanahair hinggalah timbul beberapa genre muzik kontemporari sampai tak larat nak disebut, namun paras rupa memain peranan cukup penting untuk melariskan album. Contoh dah terlalu banyak dan harus diakui..Berapa ramai artis yang benar-benar berjaya seperti Siti Nurhaliza dan Sheila Majid? Perkara yang harus difikirkan..

Secara moralnya, pelajaran itu cukup penting, namun minat juga tidak boleh dihalang. Biar lah seimbang demi masa depan. Cemerlang dalam pelajaran seiring dengan apa jua minat yang diceburi. Sekadar memberi pandangan ikhlas..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...