Tuesday 19 March 2013

VIDEO KRISIS LAHAD DATU : Kisah Pengalaman Menakutkan Menjadi Tawanan 48 Jam Pengganas Sulu


Lajin Bundik berusia 80-an, isterinya Selamah Ando isterinya, dua orang anak dan enam cucu  melalui pengalaman yang menakutkan selama 48 jam apabila mereka telah ditawan oleh pengganas Sulu di rumah mereka di Tanjung Batu, bulan lepas.

Lajin ketika ditemui di rumah setinggan cucunya di Jeragan Bistari di Felda Sahabat 38, berkata  dia melihat sekumpulan lelaki bersenjata yang datang ke arah kampung sekitar jam 8 pagi. 

"Mereka telah berjalan kaki dari Kampung Tanduo dan sembilan daripada mereka datang ke rumah saya," kata Lajin, sambil menambah bahawa beberapa daripada mereka membawa senjata api manakala selebihnya bersenjatakan parang.

"Mereka kelihatan seperti mereka telah bersiap sedia untuk berperang. Saya mahu berjalan tetapi terlalu takut," kata Lajin yang dengan isteri sakit beliau dan cucu empat mereka.

Lajin berkata salah seorang pengganas mendekatinya dan memberitahu dia tidak perlu bimbang kerana mereka hanya mahu makanan.

"Mereka juga meminta kami untuk menutup semua tingkap dan pintu dan berdiam diri di dalam rumah.. Mereka mengambil mandi dan tidur di ruang tamu," kata Lajin. Beliau berkata beliau melarikan diri pada hari kedua selepas dia mendengar bunyi tembakan dan letupan di kampung.

"Mereka tidak menghalang kami dan kami berlari ke dalam ladang untuk mendapatkan bantuan."

Keluarga Lajin tidak merupakan satu-satunya dipengaruhi oleh pengganas bersenjata.

Seorang lagi penduduk kampung, yang juga menantu Lajin , Hamdan Arsad, 52, berkata pengganas menghabiskan satu malam di rumahnya.

"Mereka meminta makanan dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk ditawarkan tetapi mereka tinggal semalaman. Terdapat dua wanita dalam kumpulan itu."

Keesokan harinya, Hamdan bertanya pengganas jika mereka boleh membenarkan dia untuk meninggalkan. Mereka membiarkan dia pergi tetapi memberitahu dia tidak pergi ke ladang. "Saya berjalan berjam-jam dan pergi ke rumah saudara saya dan bertemu bapa mentua saya  yang telah melarikan diri sebelum ini,

Hamdan dan Lajin adalah antara beratus-ratus penduduk kampung Tanjung Batu yang lari dari rumah mereka berikutan pencerobohan tersebut.

Petikan dari The New Straits Times


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...