Saturday 15 December 2012

DAP PARTI DOMINAN PAKATAN RAKYAT DIDEDAH



Kalau dah gila kuasa tu, memang la terbuka jugak akhirnya.  Cita-cita DAP untuk menguasai dan memerintah Malaysia secara sendirian tanpa parti-parti pakatan yang lain terdedah.  Desakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membenarkan DAP bertanding lebih banyak kerusi pada pilihanraya umum akan datang.  Hah!  Dah nampak tembelang DAP sebenarnya.  Sasaran tambahan 3 kerusi Parlimen da 10 kerusi DUN di Semenanjung akan mengorban beberapa kerusi PAS dan PKR.  

Teman yakin, kerusi-kerusi yang diintai tersebut mempunyai bilangan pengundi 50/50 kaum Melayu dan Cina ataupun yang paling hampir.  Mungkin kome dah boleh mengagak-agak kerusi Parlimen yang mana diidamkan DAP.  Dalam pilihanraya umum 2008, DAP menang 28 dari 47 kerusi Parlimen yand ditandingi, PAS menang 23 kerusi dari 66 yang bertanding sementara PKR menang 27 kerusi dari 97  yang bertanding (ditolak dengan 4 Ahli Parlimen yang keluar PKR).  Bermakna ada kerusi PAS atau PKR yang akan terkorban.  Cerdik betul DAP ni.   Cuba lihat keseimbangan kerusi antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat.  Parti mana yang menguasai?  Sudah tentunya DAP yang nampak dominan.  Jika ditambah dengan 3 kerusi tambahan seperti diminta, sudah pastinya DAP akan menjadi yang lebih dominan dan jadi parti penentu keputusan dalam Pakatan Rakyat.  Sudah pastinya, jika berjaya menawan Putrajaya, Lim Kit Siang akan menjadi Perdana Menteri..Melopong la weh!.

GEORGETOWN: DAP berharap kesetiaan mereka dalam pembangkang akan diiktiraf dengan membenarkan parti itu bertanding lebih banyak kerusi pada pilihan raya umum akan datang. 

Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng, berkata DAP mensasarkan tambahan tiga kerusi Parlimen dan 10 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Semenanjung. 


"Kita (DAP) terbukti menjadi rakan yang setia dan tulus kepada PAS dan PKR. DAP berharap bahawa kesetiaan kita ini diiktiraf dengan membenarkan DAP bertanding lebih banyak kerusi pada pilihan raya umum akan datang," katanya. 

Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang berkata demikian ketika menyampaikan ucapan dasar Setiausaha Agung pada Kongres Kebangsaan DAP Ke-16 di sini, sebentar tadi. UTUSAN

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...