Saturday 15 December 2012

BREAKING NEWS : ANWAR IBRAHIM BERGEGAS KE ISRAEL



BAITULMAQDIS 15 Dis. - Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman yang juga Timbalan Perdana Menteri meletak jawatan semalam selepas didakwa atas tuduhan penipuan dan pecah amanah, tindakan yang mampu memberi kesan kepada kempen pilihan raya bulan hadapan.

``Saya telah memutuskan untuk meletakkan jawatan saya sebagai Menteri Luar dan Timbalan Perdana Menteri supaya saya dapat menghentikan perkara ini dengan segera sekali gus membersihkan nama saya,’’ katanya dalam satu kenyataan.

Kementerian Undang-undang Israel semalam berkata, ia akan mendakwa Lieberman atas dakwaan penyelewengan berhubung kenaikan pangkat seorang diplomat Israel yang telah membocorkan maklumat tentang satu siasatan polis mengenai aktivitinya.

Dakwaan lebih serius termasuk penggubahan wang haram dan rasuah yang kemudiannya digugurkan, namun Lieberman tetap memutuskan untuk meletak jawatan.

Bagaimanapun masih tidak jelas sama ada Lieberman akan bertanding pada pilihan raya umum 22 Januari hadapan walaupun media Israel mendakwa beliau akan tetap bertanding sekiranya kes berjalan.

Parti sayap kanan Lieberman, Yisrael Beiteinu dan Parti Likud yang diwakili Perdana Menteri Benjamin Netanyahu telah membentuk pakatan menjelang pilihan raya itu dan dijangka akan memenanginya.

Satu kenyataan dari Pejabat Perdana Menteri berkata, Netanyahu akan memegang jawatan Menteri Luar Israel sehingga pilihan raya. - REUTERS

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...