Saturday 15 December 2012

SAH: PAKATAN RAKYAT FITNAH


Rasanya Pakatan Rakyat tak akan puashati walaupun dan kantoi menipu.  Isu pembuangan sisa Kilang Lynas diwar-war oleh deme ni akan buang kat merata tempat di Malaysia.  Weh! Berapa kali nak cakap weh!  Keputusan dah dibuat semua sisa akan dibawa keluar dari Malaysia.  Kerajaan dah kenakan syarat-syarat ketat kepada Kilang Lynas ni. Kome ni kalau nak menipu pun bior le bertempat weh!  Kan dah kantoi!  Apa lagi kome nak spin!

KUALA LUMPUR: Kerajaan bertegas dengan pendiriannya tidak membenarkan sisa daripada kilang Lynas Advanced Materials Plant di Taman Perindustrian Gebeng, dekat Kuantan, ditinggalkan dalam negara ini.

"Itu adalah keputusan Kabinet. Keputusan Kabinet adalah semua sisa perlu dibawa keluar dari negara," kata Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai. 

Beliau berkata tiada perubahan dalam pendirian kerajaan meskipun terdapat beberapa laporan berita yang mendakwa pengeksportan sisa toksik tidak diperuntukkan dalam lesen operasi sementara yang diberikan kepada syarikat perlombongan Australia itu. 

Laporan-laporan tersebut mendakwa Lynas tidak disyaratkan untuk menukar sisa buangan menjadi produk komersil dan ia adalah secara sukarela.

"Kami ingin menekankan bahawa apa juga syarat-syarat dalam lesen itu, sisa buangan memang tidak dibenarkan ditinggalkan dalam negara ini," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan pertukaran dokumen bagi perkongsian bioperubatan antara Malaysian Biotechnology Corporation Sdn Bhd dan pelbagai pihak.

Liow berkata sekiranya Lynas gagal mematuhi keputusan itu lesen yang diberikan kepada mereka akan ditarik balik. 

Beliau juga berkata lesen operasi sementara bagi Lynas disiarkan di laman web Lembaga Perlesenan Tenaga Atom pada 8 Sept untuk dilihat oleh orang ramai. - Bernama

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...