Thursday 13 December 2012

JANGAN DILAYAN PEROSAK NEGARA NI!PENGHALANG KEMAJUAN NEGARA



Teman naik heran.  Pembangkang memang tak suka kepada kemajuan dan kemakmuran yang dilaksanakan Kerajaan BN.  Penerimaan rakyat kepada program dan projek Kerajaan BN akan membuat pembangkang tak senang duduk.  Sudah pastinya undi deme ni akan hilang sedikit demi sedikit dan akhirnya rancangan untuk menawan Putrajaya akan gagal.  Bantahan dan fitnah terhadap Lynas sebagai contoh ketara bagaimana pembangkang cuba bermain dengan isu kesan-kesan radioaktif walaupun telah diakui selamat oleh pihak-pihak berwajib.  

Seperti biasa pembangkang akan mencipta isu, mengadakan demontrasi, atas alasan-alasan yang kolot bagi menghalang kemajuan negara dibawah Kerajaan BN.  Tanpa sedar, deme sendiri menggunakan gadjet dan peralatan yang berasaskan nadir bumi.  Seperti baling batu, sembunyi tangan.eh! betul ke ni..heee

Tidak akan ada perubahan kepada pendirian kerajaan dalam meminta firma perlombongan Australia, Lynas Corporation, menghantar residu yang dijana oleh Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) miliknya di Kuantan keluar dari Malaysia, menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan oleh empat menteri. 

Menteri berkenaan adalah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Panglima Dr Maximus Johnity Ongkili, Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Douglas Unggah Embas dan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Mereka berkata Kabinet pada hari ini mengesahkan kenyataan bersama empat menteri yang telah disiarkan pada 10 Disember berkaitan penghantaran keluar residu itu dari negara ini. 

"Kerajaan menegaskan semula bahawa kesihatan dan keselamatan rakyat diberi keutamaan yang tinggi. Kerajaan akan memastikan semua agensi yang berkaitan memantau secara dekat operasi LAMP, terutamanya dalam pengendalian pengurusan residu yang dihasilkan oleh LAMP," kata mereka dalam kenyataan itu. 

Ini adalah konsisten dengan syarat-syarat yang dinyatakan dalam Lesen Pengendalian Sementara (TOL). 

Dalam kenyataan mereka sebelum ini, menteri berkenaan berkata syarat yang dikenakan terhadap Lynas dalam perkara ini adalah amat jelas, bahawa kerajaan tidak akan berkompromi tentang kesihatan dan keselamatan orang ramai dan persekitaran dalam menangani isu Lynas. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...