Tuesday 18 December 2012

PANAS: ANTI LYNAS KENA SEBIJI DENGAN TUN MAHATHIR



KUALA LUMPUR 17 Dis. - Dakwaan sesetengah pihak mengatakan kilang pemprosesan nadir bumi, Lynas Corporation Ltd. (Lynas) di Gebeng, Pahang tidak selamat adalah tidak benar sama sekali, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Sebaliknya kata beliau, operasi itu selamat dan tidak memudaratkan penduduk serta persekitaran setempat.

Menurut beliau, unsur nadir bumi yang digunakan perlu dikendalikan dengan cermat dan bertanggungjawab serta mengikut prosedur betul.

"Unsur nadir bumi tidak berbahaya dan menyebabkan penyakit termasuk di Lynas. Sesetengah orang hanya mempolitikkan isu ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Majlis Makan Malam dan Penyampaian Anugerah Responsible Care anjuran Majlis Industri Kimia Malaysia (CICM) di sini malam ini.

Yang turut hadir isteri beliau, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali.

Pada majlis tersebut, sebanyak 25 syarikat petrokimia, kimia organik, kimia pertanian, sub sektor kimia dan SME kimia diumumkan sebagai pemenang bagi pelbagai kategori sempena Anugerah Resposible Care CICM 2011/2012.

Dr. Mahathir berkata, tahap radiasi radioaktif di Lynas tidak berbahaya berbanding kuasa nuklear.

Katanya, kilang pemproses nadir bumi Lynas bukan seperti operasi kuasa nuklear yang mengancam keselamatan.

"Sebagai contoh, sesetengah pihak ada mendakwa penggunaan telefon bimbit akan menyebabkan kanser otak tetapi sehingga hari ini tiada kes seumpama itu dilaporkan," katanya.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...