Thursday 7 March 2013

Sultan Sulu Gugurkan Hak Keatas Sabah Pada Tahun 1878


Sultan Mohamet Jamal Al Alam telah GRANT AND CEDE semua wilayah dan tanah dibawah penguasaannya yang terletak ditanah besar Pulau Borneo. Pertama, wilayah yang dimaksudkan adalah termasuk Sabah.

Kedua, apakah maksud - Grant and Cede ? Kalau digoogle search, rata2 memberi jawapan - give over, surrender or relinquish to the physical control of another, to surrender possession, hand over, renounce, yield ......

dan kalau anda jenis yang yakin pada Google Translate, terjemahan yang diberikan adalah - MEMBERIKAN DAN MENYERAHKAN.

Wilayah dan tanah TERMASUK SABAH kemudiannya diSERAHkan kepada Overbeck and Dent dengan syarat sebarang pindahmilik kepada pihak lain harus mendapat keizinan dari Kerajaan British.

This sanction was given through the agreement between Britain and Malaya, North Borneo, Sarawak and Singapore dated 9 July 1963 as shown in the United Nations Treaty Series of 1970 No. 10760.

Keizinan itu pula diberikan dalam perjanjian antara British dan Malaya, Borneo Utara, Sarawak dan Singapura yang akhirnya membentuk persekutuan Malaysia.

Under the Principle of International Law, a people may exercise their right of self-determination on one occasion in its history. The people of Sabah exercised that right before the Cobbald Commission in the early 1960’s and chose to join Malaysia.

The Western Sahara Case before the ICJ laid down the rule that it is for the people to determine the fate of the land and not the land the fate of the people.

JUGA ada dinyatakan yang rakyat Sabah telah MEMILIH untuk menyertai Malaysia melalui Suruhanjaya Cobbald diawal 60an dan ini seiring dengan pendirian Mahkamah Antarabangsa yang menetapkan - Rakyat yang menetapkan nasib tanah / wilayah dan bukannya tanah / wilayah yang menetapkan nasib rakyat.


Well ..... itu secara ringkas apa yang saya fahami. Anda boleh klik link diatas kalau tidak bersetuju atau nak dapat kepastian. Silalah kongsi apa yang anda dapat hasil pembacaan nanti ya .... saya idok le nak baca !

Point Utama disini adalah - Hak Kesultanan Sulu keatas Sabah telah digugurkan pada tahun 1878 dan melalui perjanjian serta PILIHAN rakyat Sabah sendiri, Sabah adalah sebahagian dari negara Malaysia yang merdeka.

Cerita Panjang Lebar DISINI

1 comment:

  1. huiyo....dasat page...nanti pautkan saya sekali yer ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...