Sunday 27 January 2013

Kisah Artis Seperti Kacang Lupakan Kulit


Teman pun biasa dengar cerita artis macam ni. Cuma tak diheboh-hebohkan sangat pun. Kisah artis seperti kacang lupakan kulit. Dah makan buang pulak! Adeehh!! nasib kulit kacang la. Kalau kulit kacang boleh dimakan, apa pulak nak bubuh perumpamaan lain.Uhuk! Ikuti kisah seorang artis yang tak bernama ini yang sayis ini..heeee

Bagai kacang lupakan kulit. Itulah perumpamaan paling hampir menggambarkan perkhabaran yang baru CAK terima daripada seorang kenalan. Perkara sama pernah dilalui CAK beberapa tahun dulu dan kerana itu CAK faham apa yang dirasakan si mangsa.

Kejadian ini berlaku kepada seorang artis. Siapa orangnya, tak bolehlah CAK dedahkan. Bukan apa nanti insan yang melukakan hati si mangsa menggelupur pula dan sememangnya si mangsa tak sampai hati biar kawannya itu malu. Jadi biarlah identiti mangsa dan sahabatnya itu dirahsiakan. Untuk mudahkan cerita, izinkan CAK namakan si mangsa sebagai A dan sahabat yang bagai kacang lupakan kulit itu B. Apapun, cerita ini CAK dengar dari sebelah pihak dan kalau B mahu tampil beri penjelasan, CAK alu-alukan. Mana tahu versinya berbeza pula. Sebelum ini, B selalu mengeluh kesusahan hidup yang dilaluinya. Tawaran berlakon dan menyanyi tak seberapa sedangkan dia perlu duit yang banyak untuk tampung hidup. Kalau solo lain cerita, ini ada anak yang perlu disuap. Pendek cerita, dia buntu mana mahu cari pendapatan tambahan bagi memastikan serba-serbi mencukupi. Si A simpati apabila mendengar keluhan B. Dengan niat mahu membantu, dia mengajak B mengikut jejak langkahnya berniaga. Langsung dia tidak lokek ilmu, dibantu rakannya itu hingga ada pendapatan tambahan. Bila mula merasa duit banyak di tangan dan kebetulan pula tawaran menyanyi serta muncul di TV tiba-tiba meriah, B jauhkan diri daripada A. Senyap sunyi, langsung tak dengar khabar berita. Terfikir juga A apa yang dia sudah buat sampai B tiba-tiba lupakannya. Setiap kali fikirkan perkara itu, hatinya sedih apatah lagi B kawan baiknya. Selama ini dia tidak pernah berkira malah atas dasar persahabatan, dia sanggup mengajar B cara-cara berniaga. Tub-tub bila dah senang sikit, terus lupakan dia. Sabar jelah.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...