Tuesday 5 February 2013

DEDAH: Skandal Guan Eng (Part I) - Penang WaterFront

Hah! Ini kisah nak dedah cerita Guan Eng di Pulau Pinang. Kisah satu syarikat besar, IJM Land Berhad, pemaju terbesar di Pulau Pinang. IJM dilaporkan telah gagal dalam permohonan pembangunan hartanah yang dicadangkan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang pada masa itu dibawah BN. Projek yang digilai oleh IJM ini ialah Penang Waterfront Project" yang menelan belanja berbilion-billion ringgit. Satu komponen utama projek ini ialah Projek Kondominium "Light Point" 56 tingkat iaitu bangunan kedua tertinggi di Pulau Pinang selepas KOMTAR yang 65 tingkat. Wow! 
Selepas Tsunami 2008, bergegas la CEO IJM ni dilaporkan berjumpa dengan Guan Eng pada April 2008. Pengarah Urusan IJM Datuk Soam Heng Choon and Dato Teh Kean Ming, membuat kunjung hormat untuk membodek Guan Eng untuk memastikan projek deme ni berjalan ikut jadual. Adeehh!!! Guan Eng! apa macam?

Sebagai balasan, IJM "membantu" untuk membangun Ibu Pejabat DAP di Pulau Pinang di Jalan Rangoon. Satu derma ikhlas dan sedekah yang difatwa oleh Nik Ajis bernilai RM 3 juta yang diminta oleh Guan Eng bagi melaksanakan projek Ibu Pejabat DAP tersebut yang dibayar kepada "DAP Penang  Building Fund" . Adeehh!!! Halal tuh! Tapi IJM hanya sedekah RM1.5 juta je. Jadi le tu! Separuh je! Adeehh! Jadi  kelulusan pembangunan hartanah IJM jadi separuh je le..kan..kan..Daripada 56 tingkat kepada 28 tingkat. Adil la tu! Bagi separuh dapat separuh..Jawapan Guan Eng mudah, ikut matematik DAP, bagi separuh dapat separuh le. Adeehh!!! gitu pulak!


Teman nak gelak pun ada. Macam budak-budak pulak deme ni. Kalau kome nak tengok projek Penang Waterfront ni, kome tengok projek yang tengah berjalan dengan tepi laut sepanjang Jelutong Expressway seluas 152 ekar. Luas tu der!!! Deme tambak selagi boleh laut tu!Adeeehh!!!!
* Nota : Ulasan ini adalah diolah dari Sumber dalam Bahasa Inggeris di DAPInsider

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...