Tuesday 5 February 2013

Skandal Guan Eng Part II : Tanah Murah Penang Turf Club


Ini lagi satu skandal. Guan Eng dan Kerajaan DAP Pulau Pinang. Macam-macam ada. Ini baru Part II. Part I kome boleh baca kat SINI la. Satu lagi kroni Guan Eng yang didakwa menerima jualan murah tanah di Pulau Pinang. Adeehh! Macam jualan penghabisan stok la kot.heee..

Nama Tan Sri Tan Kok Ping disebut-sebut sebagai kroni Guan Eng yang paling rapat selepas IJM Land Berhad.  Dia juga dikatakan pengarah syarikat yang dipunyai oleh Tan Sri Vincent Tan. Adeehh! Berjerait suku sakat orang kaya-kaya dia ni..Kok Ping adalah bekas pemimpin Parti Gerakan yang keluar dari parti tersebut selepas kegagalan Gerakan mengekalkan kuasa di Pulau Pinang. Kok Ping juga adalah Presiden Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang dan Pengerusi Lembaga Sekolah Han Chiang. Uik!!! Sekolah tu pulak!

Kok Ping didakwa mengepalai satu kumpulan gangster yang pernah dinafikan oleh beliau satu ketika dulu. Ok la..tak pe..mungkin tak la kot!heee..Apa yang menarik, Kok Ping didakwa dapat memujuk Guan Eng untuk menjual sebidang tanah seluas 57.3 ekar di Penang Turf Club dengan jualan penghabisan stok bernilai RM439 juta kepada Berjaya Land sedangkan harga pasaran semasa adalah melebihi RM1.5 billion. Weh! Banyak tu bezanya..

Kok Ping ni pulak dikatakan berminat untuk mengambil alih Penang Port tapi dipintas oleh Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary. Apa lagi, mengamuk la..Patut Gua Eng DAP hentam sungguh-sungguh Syed Mokhtar ni, Rupanya ada cerita disebalik cerita..Nak lagi best! Kok Ping dikatakan teah menderma sebanyak RM2 juta kepada SMJK (C) Heng Ee dimana anak lelaki Guan Eng bersekolah yang ada skandal gitu-gitu tu! Ingat tak! teman tak nak cakap..heee..



Sebagai penutup Part II, penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Guan Eng adalah dari dana sumbangan Kok Ping ni jugak berjumlah RM1 juta. Adehh! Main juta-juta la..Apa cerita! krony and money..sama je..heee..

#Nota : Ulasan adalah diolah dari sumber Bahasa Inggeris di DAPInsider


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...