Sunday 6 January 2013

HADI AWANG KENA BELI CERMIN SEBAB TAK CERMIN KAT RUMAH DIA



Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim meminta Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya jangan berdolak-dalik meminta Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan surat rasmi kepada beliau mengenai keputusan mengharamkan amanatnya.

Beliau berkata ini kerana Majlis Fatwa Kebangsaan pada 24 Julai 2002 telahpun memutuskan bahawa Amanat Haji Hadi yang dikeluarkan pada 1981 adalah bercanggah dengan ajaran Islam dan prinsip dakwah Islamiah.

"Ini mencerminkan bahawa beliau (Abdul Hadi) membelakangkan keputusan MajlisFatwa Kebangsaan.

"Sebagai pemimpin, beliau sepatutnya menghormati nas-nas Islam dan keputusanMajlis Fatwa Kebangsaan yang telahpun mengharamkan amanatnya itu dan bukanmencabar majlis itu mengeluarkan surat kepadanya," katanya.

Rais ditemui pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Pertandingan Badminton Persahabatan D'SURY dan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) di Dewan Badminton, Istana Negara lama di sini.

Beliau berkata sesiapa sahaja yang melanggari keputusan Majlis FatwaKebangsaan, harus berhadapan dengan ummah dan majlis fatwa itu sendiri.

Justeru Rais meminta umat Islam di negara ini supaya berfikir dan menolak pemimpin tertentu yang cuba menyeleweng fakta atau yang cuba menipu rakyat.

Semalam Abdul Hadi mencabar Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan surat rasmimengenai isu Amanat Haji Hadi yang difatwakan sebagai bercanggah dengankepentingan masyarakat Islam, kemuliaan agama serta prinsip dakwah Islamiah.

Dalam pada itu, Rais meminta penganjur perhimpunan yang dijadual diadakan diStadium Merdeka pada Sabtu depan, supaya mematuhi undang-undang mengikut AktaPerhimpunan Aman 2012.

Beliau berkata mana-mana pihak sama ada daripada parti pembangkang atau badan bukan kerajaan tidak boleh menetapkan sendiri lokasi untuk mengadakan perhimpunan.

Rais berkata sekiranya pengurusan Stadium Merdeka bersetuju, barulah polis akan mengeluarkan permit membenarkan penganjur mengadakan perhimpunan itu.

"Oleh itu, saya memohon pihak penganjur supaya meneliti akta ini dari sudut kepentingan tanah air, keselamatan serta pihak yang memiliki hak ke atas premisyang hendak diadakan perhimpunan itu," katanya. BERNAMA

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...