Tuesday 2 April 2013

BREAKING NEWS! Parlimen Dibubarkan Esok?


Parlimen dijangka akan dibubarkan seawal esok selepas mesyuarat kabinet di Putrajaya, bagi membuka jalan untuk Pilihan Raya Umum ke-13.

Spekulasi tersebut difahamkan berikutan pengedaran surat oleh Pejabat Perdana Menteri, meminta semua menteri kabinet untuk menghadiri mesyuarat dalam Suit lounge gelap dan tali leher merah untuk sesi fotografi.

Jika Parlimen dibubarkan esok, penamaan calon berkemungkinan akan diadakan kemudian minggu depan, manakala hari pengundian akan jatuh pada 27 April selewat-lewatnya.

Mengikut amalan, menteri-menteri kabinet akan mempunyai satu sesi foto dengan perdana menteri dan timbalannya pada mesyuarat terakhir kabinet, diikuti oleh pengumuman mengenai pembubaran parlimen selepas itu.

Difahamkan bahawa sesi foto akan dilakukan sebelum mesyuarat kabinet esok dan Datuk Seri Najib Razak kemudiannya akan mengadakan sidang akhbar untuk mengumumkan pembubaran parlimen.

Mengikut amalan menetapkan bahawa Perdana Menteri akan bertemu dengan Yang di-Pertuan Agong sebelum mesyuarat kabinet untuk mendapatkan perkenan untuk membubarkan Parlimen.

Beberapa menteri diberitakan mengesahkan bahawa mereka telah menerima surat, dan tidak menolak kemungkinan bahawa Najib akan mengumumkan pembubaran Parlimen selepas mesyuarat itu.

Jika Parlimen dibubarkan esok, ia akan menandakan empat tahun penuh kepada tarikh Najib menerajui negara selepas beliau dilantik sebagai penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi pada tahun 2009.

Penggal lengkap kerajaan lima tahun akan berakhir pada 30 April dan selepas itu Parlimen akan terbubar secara automatik. Suruhanjaya Pilihan Raya akan mempunyai 60 hari untuk mengadakan pilihan raya untuk menubuhkan sebuah kerajaan baru.

Khamis lepas, Dewan Undangan Negeri Sembilan adalah negeri yang pertama yang terbubar secara automatik.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...