Sunday 31 March 2013

TERKINI LAHAD DATU! Sekitar dan Suasana Pilu di Kampung Tanjung Batu


Gambar terkini kampung Tanjung Batu, Lahad Datu setelah perang dengan pengganas sulu. Keadaan kampung yang terletak di Felda Sahabat itu sangat teruk akibat dari kesan tembakan dan bom. 

Peluru bertaburan di jalan raya, rumah yang dibina dan dihuni sejak 40 tahun lepas penuh berlubang dengan kesan tembakan dan ada di antaranya musnah sama sekali akibat dibakar kumpulan militan dari selatan Filipina yang bertempur dengan pasukan keselamatan.


Keadaan sayu itu menyambut kepulangan ketua-ketua keluarga penduduk Kampung Tanjung Batu yang pertama kali menjejakkan kaki ke perkampungan mereka setelah hampir sebulan ditempatkan di pusat pemindahan berikutan kejadian pencerobohan militan Sulu.

Kampung Tanjung Batu adalah lokasi yang menjadi pilihan penceroboh militan Sulu untuk menyusup masuk ke negara ini melalui jalan pantai dan hutan selepas mendarat di Kampung Tanduo 12 Feb lepas.

Kumpulan militan itu dipercayai menggunakan perkampungan berkenaan untuk berteduh dan mengumpulkan anggota mereka sebelum mula menyerang dan menawan kampung itu.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...