Sunday 31 March 2013

PERRGGHH!! INI KALI LAH menjadi MAMPUS LAH


DAKWAAN Pembangkang bahawa pencerbohan Lahad Datu adalah Sandiwara BN memang sukar diterima. Sebabnya Malaysia merupakan penganjur kepada PERJANJIAN keamanan antara MILF dan Kerajaan Filipina untuk menamatkan persengkataan lebih empat dekad lalu.

Disebabkan ada fraksi yang merasa diketepikan dalam perjanjian damai itu terutama Nur Misuari daripada MNLF  dan "self styled" "Sultan of Sulu" Jamalul Kiram III, maka mereka dimanafaatkan oleh orang-orang tertentu untuk melakukan huru hara, dengn tujuan menganggu perdamaian itu di satu pihak dan di pihak lain agar keadaan hura hara berlaku di Sabah menjelang PRU-13.

Seharusnya kumpulan MNLF merestui perjanjian damai itu, namun sebaliknya mereka mengambil pendekatan kekerasan agar supaya mendapat perhatian antarabangsa. Mereka memilih Sabah sebagai lokasi pemberontakan, kerana difikiran mereka, kerajaan Malaysia tidak akan melakukan tindakan balas secara ketenteraan.

Di lain pihak, pembangkang sukar untuk menembusi kawasan-kawasan majoriti bumiputera islam, terutama kawasan Pantai Timur Sabah. Pendekatan kekerasan merupakan salah satu strategi pembangkang untuk menembusi kawasan-kawasan itu, namun kini tindakan pencerobohan pengganas sulu bukan sahaja memperkukuh sokongan rakyat di kawasan itu terhadap kerajaan, malah kejadian itu menimbulkan kebencian yang semakin menebal terhadap pembangkang.

Pengistiharan kawasan Pantai Timur daripada Kudat ke Tawau yang meliputi 10 daerah-Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Kinabatangan, Lahad Datu, Kuna, Semporna dan Tawau, yang mempuyai jarak 1440 Km dan 500 Km daripadanya benar-benar berdepan dengan lautan sulu. Keluasan ESSZONE adalah 47,734 Km Persegi, seluas seluruh kawasan Pantai Barat Semenanjung.

Apa yang menarik daripada pengwujudan kawasan ESSZONE adalah kawasan ini adalah kawasan darurat di mana 30 DUN Sabah berlokasi selain 11 kawasan Parlimen. 

Dalam situasi demikian sebelumpun keputusan PRU-13 diumumkan, Bn sudah "menang" 30 DUN dan 11 Parlimen. Jadi, melalui pengwujudan ESSZONE, lagu Anwar "TANYA SAMA NAJIB" KENAPA GOYANG, SEBAB SABAH HILANG  kini berpihak kepada Najib.

Harapan Anwar mengwujudkan parlimen tergantung "Hung Parliament" di Semenanjung kini sudah punah, kerana Sabah dan Sarawak akan menentukan parti mana ke Putrajaya.

INI KALI LAH telah bertukar MAMPUS LAH.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...