Wednesday 6 March 2013

DEDAH: Anwar Guna Pegawal Keselamatan Filipina Sejak 2008


Datuk Seri Anwar Ibrahim disahkan telah menggunakan pengawal keselamatan daripada Filipina sejak daripada Pilihanraya Kecil Permatang Pauh lagi, kata Muhamad Rahimi Osman, bekas Setiausaha Sulit Ketua Umum PKR.

“Ya. Anwar guna bantuan keselamatan Filipina sejak PRK Permatang Pauh, pada tahun 2008,”kata Rahimi sambil menambah,”anggota-anggota itu terlatih khas setaraf dengan pasukan komando dan mempunyai pelbagai kepakaran.”

Rahimi dihubungi untuk diminta mengulas tentang laporan laman ini yang mendedahkan Ketua Umum PKR itu menggunakan empat orang pengawal keselamatan daripada Filipina yang dicurigai latar belakang dan pembiayaan mereka.

Empat individu itu adalah Daniel Cruz, Noel Del Rosario, Alfred Sese dan Bong Oteyza.

Laman artemisdefense.com mendedahkan Cruz dan Noel adalah pelatih mereka bersama pelatih lain yang pernah mendapat latihan daripada FBI (Federal Bureau of Investigation), U.S. Marine Corps dan Tentera Israel.

Ketika diminta mengulas, siapakah pembiaya pengawal keselamatan dari negara asing itu, Rahimi enggan mendedahkannya, namun mendakwa mengetahui sumber-sumber dana itu.

“Ada beberapa orang ‘kawan’ Anwar yang mempunyai pengaruh di Filipina yang telah mengaturnya. Saya ada maklumat terperinci, akan dedah jika perlu,”katanya lagi.

Sumber

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...