Wednesday 28 November 2012

BONGKAR! BAJET PAKATAN RAKYAT TAK HARGAI ANAK MUDA


Teman selak punya selak, baru teman perasan.  Bajet Pakatan Rakyat 2013 tak sebut pun tentang insentif kepada belia dan sukan.  Lupa ke buat-buat lupa.  Eh! Kata hero pada anak-anak muda?chiitt!!! Cakap je tapi tak serupa bikin.  Kerajaan BN jugak la yang ambil berat mengenai belia dan sukan dalam Bajet 2013 dan Bajet-bajet tahun sebelumnya.  Hah! Kau ada? Berani komen..

BAJET BARISAN NASIONAL

Pemberian BR1M 2.0 melalui Bajet 2013 ini diperluaskan kepada individu bujang berumur 21 tahun dan ke atas yang berpendapatan tidak melebihi 2 ribu ringgit sebulan. Pemberian bantuan kepada individu bujang ini adalah sebanyak 250 ringgit.

Kerajaan juga memperuntukkan 440 juta ringgit kepada Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran bagi memberi pinjaman kepada pelatih untuk menjalani latihan kemahiran.

Di samping itu, Petronas akan menggunakan kemudahan Institut Kemahiran Belia Negara di Pengerang, Johor untuk melatih seramai 300 orang belia menjelang akhir tahun ini dalam bidang minyak dan gas bagi memenuhi keperluan projek RAPID.

Kerajaan turut melancarkan program Y-Creative yang melibatkan persatuan belia di seluruh negara. Kerajaan juga akan menganjurkan Festival Belia Putrajaya yang merupakan perhimpunan belia terbesar negara bersempena dengan perisytiharan tahun 2013 sebagai tahun kesukarelaan nasional.

Bagi membantu usahawan muda dalam bidang ICT, sebuah yayasan dengan nama New Enterpreneur Foundation akan ditubuhkan dengan peruntukan permulaan sebanyak 50 juta ringgit. NEF akan menjadi platform bagi program latihan dan bimbingan. Selain itu, Young Entrepreneur Fund juga diwujudkan dengan peruntukan sebanyak 50 juta ringgit akan disediakan oleh SME Bank.

Kerajaan akan melancarkan Pertandingan Lautan Biru  1Malaysia For Youth atau 1M4U sebagai pengiktirafan kerajaan kepada golongan belia untuk mereka mempersembahkan idea-idea kreatif dan inovatif.

Melalui Pakej Komunikasi Belia, belia yang berumur 21 hingga 30 tahun berpendapatan bulanan 3,000 ringgit dan ke bawah berpeluang memperolehi rebat 200 ringgit bagi pembelian satu unit telefon mudah alih pintar 3G.

Kome nak tau lagi, kome baca le kat SINI.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...