Monday, 11 March 2013

HOT! Wikileaks Dedah Anwar Rakan Baik Nur Misuari,Operasi Sulit Serang Sabah Terbongkar


RM6 juta adalah sebahagian kos yang dibelanjakan oleh Suaram untuk membiayai pengganas Sulu yang menceroboh Sabah dan membunuh anggota keselamatan.Tanpa bantuan kewangan pengganas ini sudah pasti tidak akan mampu membeli senjata yang moden kerana harganya yang sangat mahal.

Petikan dari Mynewshub:

“Kemampuan memiliki senjata untuk penembak tepat adalah antara yang paling memeranjatkan.

“Ini kerana rifle penembak tepat yang paling murah pun dikatakan berharga RM60,000 satu unit. “Malah ada yang mencecah harga RM200,000 ke RM300,000 dan sehingga lebih RM1 juta (jarak tembakan melebihi 5 kilometer).,” lapor laman itu lagi. M-16, M-14 – Rifle untuk penembak tepat, Light Machine Gun – LMG, General Purpose Machine Gun – GPMG, M203 – grenade launcher, AK47, Bom tangan (dipercayai dimiliki kumpulan berkenaan), Rocket Propelled Grenade – RPG (Anti kereta kebal) antara senjata yg dipercayai di gunakan oleh pengganas ini.

Satu lagi insiden yang perlu diberi perhatian adalah kehadiran kapal USS Guardian di Laut Sulu. Agak memeranjatkan apabila kapal USS Guardian dikatakan terkandas di kawasan terumbu karang Tubbuhata. Menjadi tanda tanya kenapa kejadian tersebut terjadi pada 17hb Januari iaitu 24hari sebelum pendaratan penceroboh keatas Sabah pada 11 Februari 20113.

Yang pasti kapal perang tersebut sengaja belayar keluar dari laluan asalnya dan agak pelik kenapa kapal secanggih itu boleh tersasar dan gagal mengenal pasti kawasan terumbu karang dikawasan Tubbataha Reef.

Pihak Tubbataha Reef Marine Ranger telah beberapa kali memberi amaran kepada komander USS Guardian supaya jangan menghampiri kawasan terumbu karang tersebut. Tetapi bagaikan dirancang USS Guardian tetap meneruskan perjalanannya dan enggan berhenti. Timbalan Pengerusi WWF-Filipina ,Jose Ma.Lorenzo Tan berasa hairan dan tidak percaya kenapa USS Guardian dengan sengaja menghampiri kawasan terumbu karang tersebut.

Berdasarkan risikan Filipina,kapal perang tersebut telah melakukan satu operasi rahsia dan kehadiran mereka langsung tidak dimaklumkan kepada pihak berkuasa Filipina USS Guardian mendakwa kapal mereka tersangkut dikawasan terumbu tersebut,ketika itu apabila pengawal marin Filipina cuba menghampiri kapal tersebut mereka diberi amaran dan USS Guardian bersedia untuk menembak pihak marin Filipina
Menjadi tanda tanya kapal perang tersebut telah dimusnahkan dan segala peralatannya diangkut secara tergesa gesa. Dalam sejarah Amerika inilah kali pertama kapal perang mereka dimusnahkan dalam keadaan aman bukan dimedan perang.

Berdasarkan maklumat risikan dari Filipina, terdapat banyak kegiatan dilakukan dengan alasan mengadakan operasi menyelamat dan memunggah barang barang.Tetapi aktiviti mereka dibuat secara rahsia. Yang menghairankan pihak keselamatan Filipina kenapa anak kapal USS Guardian tidak dihantar ke Filipina kerana lokasinya paling hampir sebaliknya anak anak kapal USS Guardian terus dihantar ke Jepun.

Selepas kejadian memindahkan anak kapal selesai, Sultan Bantilan Muhammad Muizzudin II pemimpin dari gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang menentang serangan keatas Sabah mendedahkan ada pihak yang lebih besar dibelakang Jamalul Kiram III. Menurutnya terdapat kehadiran sekumpulan lelaki berkulit putih didalam kumpulan bersenjata Kiram sebelum mereka menyusup masuk ke Sabah.

Penglibatan Anwar,Tian Chua dan Sivarasa makin hari makin terdedah,penafian dan diversi isu digarap dan dilemparkan seluas mungkin. Matlamat Anwar hanya mahu mengkambing hitamkan pengganas Sulu semata mata mahu membuktikan bahawa negara tidak selamat dibawah pemerintahan BN.

Terkini wikileaks mendedahkan bahawa Nur Misuari telah merancang untuk menyerang Sabah seawal 2007,setelah mendapat bantahan daripada pentadbiran Tun Abdullah Badawi pada ketika itu,Nur Misuari telah membatalkan hasrat beliau untuk menyerang Sabah.

Maklumat yang didedahkan oleh wikileaks juga menyatakan Anwar mempunyai hubungan yang rapat dengan Nur Misuari.Malah turut mendedahkan Anwar beberapa kali mengadakan pertemuan dengan Nur Misuari.

P/S: ” Sabah mempunyai simpanan minyak dan gas yang menyamai Kuwait sebuah negara teluk. Dianggarkan pada tahun 2011 Sabah mempunyai simpanan minyak sebanyak 1.5 billion tong dan simpanan gas sebanyak 11-trillion kaki padu, dengan dua telaga minyak yang baru dijumpai diperairannya. Buat masa ini Sabah mempunyai 15 buah telaga minyak yang menjana 192,000 tong sehari bersamaan RM53 juta sehari. “

-

BREAKING NEWS 10.20 PM: Pengganas Sulu Bina Terowong Sejak November Tahun Lepas?


Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib telah menafikan tuntutan itu dengan Kampung penduduk Tanduo bahawa penceroboh dari selatan Filipina telah memasuki kampung melalui terowong yang dibina sejak November tahun lepas.

"Setakat ini, kita telah tidak dijumpai bukti mana-mana terowong. Apa yang kita dapati hanya kenderaan motor yang telah dimusnahkan oleh serangan udara kami,'' katanya semasa dihubungi melalui Malaysia Hari Ini  program disiarkan secara langsung di TV3.

Beliau mengulas mengenai laporan oleh sebuah akhbar tempatan yang memetik seorang pemastautin Kampung Tanduo sebagai berkata bahawa penceroboh Sulu telah dijalankan perancangan terperinci apabila memasuki kampung tersebut, termasuk membina satu rangkaian terowong.

Penduduk mendakwa bahawa penceroboh digunakan menggali mesin menggali lubang seolah-olah mereka sedang mencari untuk emas, tetapi ia merupakan satu muslihat menipu untuk membina sebuah kubu dan terowong sebagai tempat bersembunyi apabila datang di bawah serangan. - Bernama
-

UPDATED 10.00 PM : Mayat Komander Pengganas Sulu Dikenalpasti di Hospital Lahad Datu


Komander Pengganas Sulu Haji Musa telah dikenal pasti antara 18 mayat dibawa ke Hospital Lahad Datu untuk bedah siasat. Menurut laporan Oye Times,  badan-badan yang telah reput dibawa dari Kampung Tanjung Batu di Felda Sahabat, Bagaimanapun, bedah siasat akan dijalankan oleh Pakar Patologi dari Hospital Pulau Pinang untuk mengenal pasti mayat.

"Salah satu daripada 18 mayat dibawa ke Hospital Lahad Datu menyerupai Musa," kata ASP Hussien Omar Khan, Ketua Forensik untuk Ops Daulat.

Menurut Ketua Polis Lahad Datu Supt Shamsudin Mat, Solat Jenazah akan disempurnakan untuk semua mangsa yang telah meninggal dunia semasa konfrontasi,.Beliau menambah, ia tidak kira sama ada si mati adalah rakyat Malaysia atau Filipina.

"Memandangkan mereka juga adalah orang Islam, kita mempunyai tanggungjawab untuk melaksanakan solat sebelum pengebumian mereka," katanya.
-

Soalan? Mejar Khalid Dapat Duit Dari Mana?? Dari Langit Kah? Atau Dari PKR kah?


Memetik Siaran Media yang dikeluarkan oleh Perhubungan Awam TUDM hari ini, berkata, pihak Tentera Udara Diraja Malaysia amat kesal dengan catatan negatif yang telah dibuat oleh Mejar Khalid terhadap anggota polis yang terkorban di Lahad Datu, baru-baru ini.

TUDM dengan itu juga mengatakan bahawa komen Mejar berkenaan adalah bersifat peribadi dan tidak mencerminkan etika sewajarnya sebagai tentera ATM dan TUDM khasnya. Pihak TUDM juga telah menegaskan bahawa sebelum ini, arahan dan panduan penggunaan laman sosial telah dikeluarkan kepada seluruh warga TUDM.

TUDM kini sedang menyiasat secara terperinci dan akan mengambil tindakan susulan berpandukan peruntukan undang-undang dan peraturan sedia ada.Pihak TUDM juga yakin bahawa insiden ini tidak akan menjejaskan hubungan kerjasama yang erat terjalin di antara dua badan keselamatan itu. Pihak TUDM juga berharap insiden ini tidak akan menjejaskan moral dan semangat kesemua anggota keselamatan yang sedang bertugas di kawasan itu.

Pihak TUDM telah meminta mana-mana pengguna maya berwaspada dan tidak terpengaruh dengan komen negatif yang disebarkan mana-mana pihak tidak bertanggungjawab melalui sebarang laman sosial
-

Sikap Bodoh dan Tak Tau! Siapakah Gerangan Si Bangang tu?


Tentera pengganas Sulu ceroboh negara kita di perairan timur Sabah. Sebenarnya kerajaan negara kita berharap agar boleh bawa mereka ke meja rundingan, sebaliknya bertukar tragedi ketegangan. Tentera Sulu telah bermuslihat membunuh anggota polis kita, pihak kerajaan sudah tidak dapat teruskan strategi penyelesaian tanpa berdarah.

Pada bulan lepas, negara kita sama-sama raikan hari raya Cina, dan jarang ambil berat tentang isu yang berlaku itu. Sehingga 2 orang anggota polis tewas, rakyat negara ini barulah rasa terperanjat, menyebabkan timbul kemarahan di semua peringkat. Parti pembangkang mula tuding jari mengatakan itu hanya sandiwara, sehingga ada ahli parlimen yang menuding, itu adalah taktik BN, dan mereka pertikaikan kenapa kapal penerbangan awam terlibat mengangkut pasukan keselamatan ke Sabah. Hujah-hujah seperti ini bukan sahaja mencederakan perasaan ahli keluarga anggota polis yang tewas, ia juga telah merosakkan dan melemahkan semangat rakyat untuk menentang ancaman pihak musuh dari luar.

Ramai orang tidak faham langsung terhadap undang-undang antarabangsa dan strategi pihak tentera, tetapi mereka sebagai pemimpin masyarakat anggap diri mereka lebih hebat untuk menyusun strategi tentera, mengkritik pihak kerajaan tidak tangani isu itu dengan segera. Sebaliknya mereka langsung tidak tahu peraturan yang ditetapkan oleh “perjanjian Geneva” yang perlu dipatuhi. Orang Cina tidak dapat rasai bagaimana perasaan orang-orang Islam membunuh orang-orang Islam sendiri. Di dalam jiwa orang-orang Islam, mereka lebih sanggup berdamai untuk selesaikan masalah,  mereka tidak sanggup melihat brother mereka saling bunuh membunuh.

Apabila negara dalam keadaan genting seperti ini, semua orang di setiap peringkat perlu bertanggungjawab, kerana fenomena politik di negara mereka dan negara kita agak berbeza, contohnya apabila Jepun ceroboh pulau DiaoYuDao, mereka (rakyat China) terus bersatu padu, pertahankan kedaulatan bumi dan tanah air mereka, sebaliknya apabila tentera Sulu ceroboh tanah air kita, ada dua fenomena yang berbeza, dimana kaum Cina dan kaum Melayu masing-masing berikan pandangan yang berbeza di laman sosial.

Tidak lepaskan sebarang peluang dan kesempatan

Kebanyakan laman web kaum Cina “berlagak pandai” mengkritik “beli pesawat pejuang hanya untuk disimpan di dalam rumah, sebaliknya minta pasukan tentera naik kapal terbang awam” tohmahan sebagainya. Memang benar, dalam apa juga keadaan yang tersirat, dari segi sudut politik memang semua menghentam kerajaan BN, sebaliknya pandangan laman sosial kaum Melayu agak berbeza dengan kaum Cina, mereka lebih tonjolkan semangat bersatu padu menentang musuh, ini membuktikan sebahagian laman sosial kaum Cina hanya “berlagak bijak”, salah satunya 2 orang pemimpin tertinggi kerajaan negeri Selangor.

Selepas tahun 1980-an setelah tentera negara kita tamatkan serangan menentang Komunis, hari ini pasukan mereka dikerah buat kali pertama untuk berperang. Bagi kaum muda mudi yang dilahirkan selepas tahun 1980-an dan 1990-an, mereka tidak pernah alami zaman peperangan, lebih-lebih lagi tidak pernah alami zaman 13 Mei, mereka tidak dapat merasai keadaan yang pernah berlaku itu, sebaliknya kita jangan terlalu ikut perasaan, tidak bertanya, sendiri yang tidak tahu untuk ambil kefahaman dan iktibar tentang perkara-perkara itu, apa yang berlaku di dalam tayangan filem hari ini, itu bukannya peperangan yang sebenar, jangan sampai dikelabukan oleh filem-filem perang Amerika, itu hanya untuk hiburan, dan keputusan itu dibuat hanya untuk di depan mata sahaja.

Ledakan yang berlaku di Lahad Datu adakah ia telah berikan kesedaran kepada pelayar-pelayar internet kita? Adakah mereka telah sedar dan dapat bezakan antara kedaulatan negara dan perbalahan politik oleh perakus-perakus politik? Orang-orang yang mengharapkan dapat melangkah ke Putrajaya selepas PRU nanti, adakah mereka faham tentang strategi tentera dan undang-undang antarabangsa tentera? Bukankah mereka akan ledakkan bom yang tidak berperikemanusian itu untuk mempaparkan pemikiran “sikap bodoh dan tak tahu” itu!

Warta Rakyat
-

Mansuh Hotak Kau!! Nurul Izzah dan Tian Chua Sama Je! Ada Apa-Apa ke?


Gambar babi ni ditujukan khas untuk Nurul Izzah anak Anugerah Tuhan sebab dia ni dah serupa babi. Main suka-suka mansuh itu dan ini. Sampai PGA dan SB pun dia nak mansuh. Kepala hotak letak kat lutut. Jangan la nak spin cerita ikut suka-suka mak bapak kome je. Isu kat bawah ni pun tak berani nak jawab. Cuba la jawab kalau berani. Melalak je pandai, bila dapat mikropon dah tak ingat dunia. Serupa jugak lah bila dapat mikropon Tian Chua. Lagi mengancam der!!ptuiii!!





-

Krisis Lahad Datu! Baik Kamu Mengaku! Kalau Tak.....

Mengenai dakwaan sama ada dia bertemu dengan mana-mana pemimpin pembangkang Malaysia, dia berkata telah bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Jakarta beberapa bulan lalu – MSTAR, 11 MAC 2012


Misuari berkata, apabila dia bertanya kepada beberapa ‘saudaranya’ sama ada benar bahawa MNLF terlibat dengan kumpulan bersenjata itu, jawapannya adalah mereka mungkin turut serta kerana menganggap diri mereka sebagai tentera dan pasukan keselamatan Kesultanan Sulu.

“Ini bermaksud, apabila MNLF pergi berperang, mereka akan bersama kita tetapi apabila Kesultanan Sulu memulakan misi pencerobohan ke Sabah, mereka juga akan pergi tetapi tanpa kebenaran kami,” kata Misuari dalam satu temu bual menerusi telefon pada Ahad.

Misuari berkata, dia masih lagi berusaha untuk mengetahui sama ada salah seorang bekas komander MNLF antara lelaki bersenjata yang dibunuh oleh anggota keselamatan di Sabah.


Mengenai dakwaan sama ada dia bertemu dengan mana-mana pemimpin pembangkang Malaysia, dia berkata telah bertemu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Jakarta beberapa bulan lalu.

Dia meminta dipertemukan dengan Anwar untuk mengadu mengenai layanan Malaysia terhadap pendatang asing Selatan Filipina yang ditahan sambil memberitahu tiada perkara lain dibincangkan.

“Dia (Anwar) hanyalah satu-satu rakan rapat yang saya kenal selepas saya ditahan di perairan Sabah,” katanya.

Bekas pemimpin pemberontak itu ditahan di Sabah pada 2001 dan diserahkan kembali ke Filipina atas permintaan negaranya.

sumber : MSTAR

Mengapa Anwar Ibrahim terus membisu menjawab persoalan beliau pernah bertemu dengan Nur Misuari ? … Mustahil tiada perkara lain yang diperbincangkan ?

Cukup nyata pendedahan yang dilakukan oleh blogger-blogger pro kerajaan adalah benar. What say you Anwar Ibrahim …

mykmu.net
-

BREAKING NEWS! Khalid Ibrahim Semakin Panas Menggelegak!


Apa dah jadi! Mula-mula kata nak bubar ikut persekutuan, lepas tu ubah fikiran la pulak. suka-suka hati je. Nampak gayanya Khalid Ibrahim dah panas punggung. Kena jolok bontot oleh Bang Nuar. Rabak weh! Cuba la kome bayangkan..Adeeh! Nak termuntah la..Adeehh!!!

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak menolak kemungkinan kerajaan negeri akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada bulan ini.

Diminta mengulas mengenai perkara itu, beliau bagaimanapun berkata, buat masa ini pihaknya belum berhasrat untuk mengumumkan tarikh sebenar pembubaran DUN itu.

"Kita (kerajaan negeri) sudah buat keputusan untuk membubarkan DUN dalam bulan ini, tetapi untuk setakat ini kita tidak akan umumkan lagi bila (tarikh)pembubaran itu berlaku," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan di sini, Isnin.

Pada Februari lepas, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah telah memberi perkenan kepada kerajaan Selangor yang diperintah Pakatan Rakyat (PR)untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) lebih awal (dari pembubaran Parlimen).

Namun baginda meminta agar kerajaan negeri mengumumkan tarikh pembubaran tersebut dalam keadaan serta cara yang tertib dan teratur.

Mandat DUN Selangor akan tamat pada 22 April ini.

Sementara itu, mengulas mengenai dakwaan beberapa badan bukan kerajaan (NGO)bahawa Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) akan membina projek kondominium mewah sama seperti projek Datum Jelatek di sembilan kawasan di sekitar Selangor, Abdul Khalid berkata beliau tidak dimaklumkan mengenai perkara itu oleh PKNS.

Tambahnya, pihaknya tidak akan membantah sekiranya PKNS mahu melaksanakan projek-projek perumahan mewah itu kerana ia boleh memberi pulangan pelaburan yang besar kepada Selangor.

"Saya tidak tahu mengenainya...tetapi apa yang saya boleh katakan jika projek seperti itu (kondominium mewah) dilaksanakan, sememangnya ia akan memberikan pulangan pelaburan yang besar kepada negeri ini," katanya.

Sebelum ini, pelbagai pihak termasuk kalangan rakyat Selangor mendesak projek kondominium mewah Datum Jelatek yang akan dibangunkan di Jalan Jelatek, Kampung Datuk Keramat, dibatalkan.

Mereka menggesa kerajaan negeri menggantikan projek mewah itu dengan perumahan mampu milik dan kawasan berkenaan dikekalkan sebagai penempatan Melayu. BERNAMA
-

UPDATED 4.15 PM : Mayat Pengganas Sulu Didedah

Ketua Forensik Bukit Aman, ASP Hussein Omar Khan (dua dari kiri) menunjukkan 16 mayat kumpulan pengganas Sulu yang mati ditembak oleh pasukan keselamatan di Kampung Tanjung Batu yang kini diletakkan di Hospital Lahad Datu. Menurut sumber lain, Kampung Tanduo telah diisytihar bersih daripada pengganas..
-

HOT NEWS! Penjawat Awam Dapat 1 Kenaikan Gaji


Kerajaan hari ini bersetuju untuk memberi semua penjawat awam faedah pemindahan gaji sebanyak satu kenaikan gaji tahunan (KGT) yang diawalkan pada 1 Julai 2013, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, ini bermakna setiap penjawat awam akan mendapat kenaikan antara RM80 hingga RM320.

"Langkah itu akan melibatkan perbelanjaan sebanyak RM1.5 bilion,” katanya pada Majlis Perdana Perkhidmatan Awam ke-13 bertemakan ‘Transformasi Perkhidmatan Awam, Merealisasikan Wawasan 2020’, di sini.

Najib berkata, semua inisiatif yang diumumkan merupakan sebahagian daripada sistem saraan baru yang akan dikenali sebagai Sistem Saraan Transformatif (STI).— BERNAMA

-

TERBARU! FILIPINA DEDAHKAN DALANG YANG BAYAR PENCEROBOH US600!


Satu siasatan tentang sudut konspirasi dalam penghantaran kumpulan bersenjata kesultanan Sulu ke Sabah adalah wajar dan konsisten dengan usaha untuk menamatkan keganasan di wilayah serta-merta, Malacañang berkata semalam.

The Palace membuat penjelasan itu sehari selepas Biro-Negara Siasatan (NBI) memerintahkan penasihat 'kesultanan' Kirams, Pastor "Boy" Saycon untuk disoal siasat pada Selasa lepas kerana beliau disyaki terlibat dalam konspirasi untuk mewujudkan kekacauan di Sabah yang melibatkan pengikut-pengikut Sultan 'syok sendiri'  Jamalul Kiram III.

Saycon adalah Setiausaha Agung Majlis Hal Ehwal Filipina atau COPA.

Timbalan jurucakap presiden Abigail Valte semasa temubual dengan Radio dzRB berkata adalah penting untuk menentukan motif sebenar sehingga meletusnya keganasan di Sabah yang menyebabkan kematian lebih daripada 60 orang. Beliau berkata kerajaan telah mengusahakan pelbagai saluran untuk menamatkan pencerobohan tersebut.

Saycon pula telah mengaku bertindak sebagai penasihat kepada Kiram tentang tuntutan tidak masuk akal Jamalul Kiram III ke atas Sabah kepada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Beliau berkata beliau adalah jurunasihat Kiram III mengenai hubungan asing, ekonomi dan kebudayaan sejak 12 tahun yang lalu.

Beliau sebelum ini telah menafikan menghasut tentera kesultanan untuk pergi ke kampung pantai Lahad Datu di Sabah bulan lepas. Beliau juga mendakwa bekerja sendiri dengan Kiram tentang tuntutan Sabah.

Valte berkata ia adalah hasrat Presiden Aquino untuk membuat penyiasatan selari dengan usaha untuk mencari penyelesaian secara aman kepada krisis di Sabah.

Beliau berkata langkah kerajaan itu juga konsisten dengan saranan Ban Ki-moon, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bahawa Malaysia dan pengganas penceroboh segera menamatkan  konflik di Sabah.

Malacañang sebelum ini berkata Presiden Aquino akan memaklumkan kepada Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai konspirasi di sebalik serangan Sabah serta identiti "ringleaders."

Beliau juga berkata bahawa dari awal-awal lagi, kerajaan Filipina telah berusaha untuk menghindari pertumpahan darah di Sabah dan meminta Kirams dan pengikut mereka kembali dan membincangkan tuntutan mereka secara aman.

Presiden Filipina juga mempersoalkan keupayaan kewangan Kirams dan pengikut mereka untuk pergi ke Lahad Datu dengan senjata api dan peruntukan.

Baca lagi DISINI
-

Op Daulat: Kampung Tanduo Kini Bersih, 97 Penceroboh Militan Ditahan


Selepas seminggu Operasi Daulat, polis pada Isnin mengumumkan Kampung Tanduo, kawasan pendaratan penceroboh militan sebulan lepas, kini bersih daripada kumpulan itu.

Pasukan keselamatan kini memberi tumpuan untuk membanteras penceroboh militan di kawasan Kampung Tanjung Batu dan Sungai Bilis.

Ahad lalu, seorang penceroboh ditembak mati di Kampung Tanjung Batu menjadikan jumlah pengganas militan yang mati setakat ini ialah 54 orang manakala 97 ditahan kerana disyaki terbabit dengan pengganas militan, kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib.

Pasukan keselamatan turut menahan 122 orang kerana berada dalam zon larangan Operasi Daulat.

Pada 8 Mac pasukan keselamatan melancarkan gerakan ofensif terhadap kumpulan penceroboh militan itu yang diikuti dengan operasi susulan dan penggeledahan bagi memburu mereka.

Bercakap pada sidang akhbar bersama Panglima Satu Divisyen Infantri Tentera Darat Mej Jen Datuk Ahmad Zaki Mokhtar di sini, Hamza berkata 22 mayat pengganas militan telah dibawa keluar dan dihantar ke hospital untuk bedah siasat.

Hamza turut membenarkan wartawan mengambil gambar mayat-mayat pengganas militan itu bagi menepis dakwaan pihak tertentu yang mempersoalkan jumlah pengganas yang terbunuh.

Ditanya mengenai laporan akhbar berbahasa Inggeris pada Isnin bahawa Azzimuddie Kiram yang mengetuai pencerobohan itu, berjaya melarikan diri dalam operasi pasukan keselamatan di Semporna, Hamza dengan tegas menolak dakwaan berkenaan.

"Kalau saya tahu dia di Semporna sudah lama saya tangkap," katanya.

Beliau turut menafikan laporan bahawa pasukan keselamatan menggunakan kekerasan terhadap masyarakat pendatang dari Sulu.

"Saya nafikan sekeras-kerasnya. Sehingga kini tiada laporan polis diterima mengenai keganasan yang dilakukan pihak keselamatan," katanya.

Beliau berkata kejadian pada Ahad yang menyebabkan seorang lelaki cedera dan seorang remaja lelaki maut berlaku hampir dengan rumah yang menjadi sasaran pasukan keselamatan.

"Orang kampung biasa semuanya telah dipindahkan," katanya.

Sejak krisis pencerobohan lapan anggota polis terkorban dalam serangan pengganas iaitu dua di Kampung Tanduo pada 1 Mac dan enam di Semporna pada 2 Mac. BERNAMA
-

PANAS! Azmin Jumpa Jam Omega di Hospital!


Strategi jijik pilihanraya Pembangkang yang dibongkarkan oleh ahli Parlimen Bebas Kulim Badar Baru, Zulkifli Nordin baru-baru ini telah mengejutkan ramai pihak termasuka dari Pembangkang sendiri.

Penulis yakin dikalangan pemimpin Pakatan Pembangkang sendiri ada yang tidak tahu mengenai rancangan Anwar ini yang direka dengan begitu rapi. Apa yang lebih memeranjatkan ialah Anwar sanggup menjadikan ahli keluarganya sebagai bahan 'eksperimen' agar rancangan jijiknya itu berjaya. Manusia jenis apakah Anwar ini?

Apa yang pasti sebahagian daripada rancangan jijik yang direka Anwar ini telah pun direalisasikan baru-baru ini antaranya ialah kemunculan bapa Saipul Bukhari membuat pengakuan bahawa Anwar tidak bersalah dalam kes liwatnya dan lakonan Azmin Ali yang sebelum ini dicop sebagai 'anak derhaka' telah muncul bersama video 'anak soleh' yang begitu prihatin terhadap ibunya yang sedang terlantar sakit disebuah hospital.

Rakyat perlu melihat amaran ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Noordin mempunyai merit yang kuat terhadap perancangan dan strategi jijik Anwar Ibrahim menjelang pilihanraya umum kali ini.

Di bawah ini penulis senaraikan strategi jijik Anwar yang akan digunakan pada PRU13 akan datang untuk kita renung, sebar dan fikirkan bertapa terdesaknya Anwar dan Pakatan Pembangkang dalam usaha mereka  memenangi pilihanraya.


Pembangkang rancang untuk Anwar bersumpah. Tapi sumpah beliau tidak mengikut syarie. Anwar akan kata "Demi Allah, saya tidak buat apa yang UMNO tuduh (meliwat saiful). Ini Anwar akan buat.

Anwar rancang satu suasana tembak-menembak sewaktu kempen. Tembakan akan terkena Wan Azizah atau Nurul Izzah. Beliau akan bangkit mengatakan kerajaan umno zalim.

Anwar akan guna seorang pegawai badan kehakiman buat kenyataan bahawa memang kes liwat Saiful Azlan, kes liwat Azizan dahulu direka.

Pembangkang rancang untuk Anwar bersumpah. Tapi sumpah beliau tidak mengikut syarie. Anwar akan kata "Demi Allah, saya tidak buat apa yang UMNO tuduh (meliwat saiful). Ini dia akan buat.

Anwar akan keluarkan Jam Omega. Mereka sudah beli jam yang sama seperti dalam simpanan dato' eskay. anwar akan tunjukkan jam omega di saat akhir kempen pilihanraya. "Ini dia jam Omega, saya difitnah sebenarnya".

Pembangkang sedang pujuk beberapa wakil rakyat bekas PKR dengan bayaran yang sangat lumayan. Wakil Rakyat ini akan beri kenyataan bahawa Najib telah bayar mereka.

Azmin Ali akan keluar satu video semasa ibunya sedang pengsan. Azmin datang bawa media, kamera ambil gambar kononnya dia cium tangan ibunya. Azmin dakwa dia telah balik sebenarnya.

Pembangkang sedang memujuk beberapa orang peguam yang terlibat dengan kes Altantuya. Dan berkemungkinan besar polis dari pihak atasan sehingga ke bawah yang menyiasat kes Altantuya. Saya dapat maklumat pembangkang sedang pujuk dan cuba membayar mereka suapa mereka keluar buat kenyataan "Memang Najib Terlibat".

Pembangkang akan guna seorang bekas pegawai kanan Rosmah. Bekas pegawai ini sedang dipujuk dan ditawarkan habuan untuk buat satu kenyataan bahawa Rosmah terlibat dengan pelbagai skandal.

Jering Daily


-

Lahad Datu : Jangan Nak Buat Cerita, Terbalik Pulak Dah!


Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menafikan dakwaan bahawa rakyat Filipina di Sabah dizalim oleh pasukan keselamatan dalam usaha mengesan pengganas Sulu di Lahad Datu, Sabah.

Ahmad Zahid berkata, beliau tidak menerima sebarang laporan mengenai anggota keselamatan yang menzalimi komuniti Sulu yang menetap di Lahad Datu.

"Saya percaya bahawa ini adalah tuduhan tidak berasas. Jika berlaku insiden tembakan, polis dan tentera akan membuat pengumuman sepatutnya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah Pembinaan Kolej Kediaman (Mahallah) di tapak Mahallah Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, Isnin.
-

HOT NEWS! Azlan Mohd Lazim Restu Anwar Liwat Anaknya Saiful Bukhari


Adeeh! Pendedahan bapa Saiful Bukhari, Azlan Mohd Lazim berhubung kes liwat melibatkan Anwar kelmarin dilihat satu "restu" kepada Anwar meliwat Saiful Bukhari. Tak pernah berlaku dalam dunia lagi nih! Bapa bagi restu anak diliwat. Bagus la. Ye la kan. Anak dia..suka hati dia la kan.kan.kahkahkahkah...

Tapi kan,kan,,bapa dia pun tak guna. Tak boleh pakai. maruah anak digadai. Silap haribulan, bontot dia pun dia jual kat Anwar..RM2 Juta weh! mahal tuh! Macamana la bontot Azlan ni kan.kan..ada emas la kot, sebab tu la mahal..perggghh!!!

-

BONGKAR: Penyokong Anwar Dedah Pertemuan Sulit Anwar dan Nur Misuari


Gambar ini dipetik yang menunjukkan kehadiran Anwar di Strategic Review Journal and The Strategic Review Forum di Jakarta. Walaupun The Jakarta Post tidak menyebut nama Nur Misuari sebagai tetamu 'namun Anwar Ibrahim Club's Twitter telah menyatakan Nur Misuari hadir bersama Anwar. 

Adakah pertemuan Anwar dan Nur Misuari diadakan secara sulit tanpa diketahui oleh delegasi yang lain?? 

Gambar bertarikh 17 Julai 2012 ini menunjukkan pertemuan Anwar Ibrahim dengan Nur Misuari tidak lama sebelum insiden berdarah di Lahad Datu.
-

PANAS! Emel Dari Orang Sulu (Wajib Baca)



KESULTANAN SULU KIRAM sebenarnya sudah lama tidak wujud sejak kematiannya Sultan Muhamad Jamalul Kiram ke-2 terakhir pada tahun 1936 kerana selepas itu tiada zuriat.

Yang ada sekarang ialah keturunan-keturunan dan kerabat-kerabatnya yang mendiami beberapa wilayah seperti di kepulauan Jolo, Mindanao, Palawan dan sebagainya. Mereka masih mengaku diri mereka sebagai keturunan Sultan Kiram dan keturunan-keturunannya yang lain.

Keturunan Kiram ini ada di mana-mana, seperti di Washington, Jakarta dan di seluruh Sabah terutama di Lahad Datu dan Kota Kinabalu. Di Sembulan keturunan Sultan Kiram ini masih ramai.

Mereka ini sentiasa berperang dengan Kerajaan Filipina kerana mereka menuntut Wilayah pemerintahan sendiri. Mereka tidak hendak berada di bawah pemerintahan Kerajaan Filipina. Pada masa yang sama mereka juga masih menuntut sebahagian wilayah Sabah yang mereka sebut sebagai North Borneo sehingga ke hari ini.

Namun demikian, ketika North Borneo dijajah oleh British dan Jepun, apakah mereka berusaha berperang dengan British dan Jepun? Jika Sabah milik mereka, mereka langsung tidak ada inisiatif merampas negeri Sabah selepas Perang Dunia Kedua. Sejarah moden Sabah sehingga ke hari ini ialah Sabah sebuah negeri yang merdeka di dalam Malaysia. 

RAHSIA RAJA MUDA AZZIMUDIE

Selepas serangan pihak tentera dan polis ke atas ketumbukan pengganas di Kg. Tandou, belum ada pengumuman rasmi jumlah yang terkorban di pihak pengganas. Namun, media Filipina mendapat maklumat lebih kurang 27 angka korban. Angka ini sudah pasti diperolehi dari kumpulan Raja Muda Azzimudie di Kg. Tandou.

Di mana lagi bakinya yang dikatakan mencecah 250 orang itu?

Pasukan Keselamatan negara kita mesti memahami budaya dan kehidupan masyarakat Sulu ini. Selepas ketiadaan Sultan yang sah dan ketiadaan negara yang sah, mereka hidup di dalam suasana perjuangan. Perjuangan mencari wilayah, kekuasaan dan martabat.

Mereka berperang dengan kerajaan Filipina yang tidak mengiktiraf mereka. Dan mereka juga berusaha mendapatkan negeri Sabah yang mereka dakwa sebagai milik mereka.

250 ORANG PENGAWAL ELIT

Raja Muda Azzimudie dikawal oleh hampir 250 orang yang sanggup mati untuk mempertahankannya.

Mereka terlatih dengan perang Gerila, khususnya ketika menentang penjajah Sepanyol, Amerika dan kerajaan Filipina sejak turun temurun.

Mereka boleh menyelam dalam laut selama 30minit hingga 60minit tanpa bantuan alat pernafasan. Mereka boleh hidup dalam hutan, hutan bakau, bukit-bukau atau di laut tanpa bekalan makanan. Tanpa beras mereka boleh hidup dengan hanya memakan putu dan sigup.

Mereka di atas laut dengan bot pancung, yang boleh dinaiki hanya 8 hingga 10 orang. Kelajuannya tidak akan termampu dikejar. Sekelip mata mereka sudah berada di dalam hutan di Tanjung Labian, Tandou dan sekitarnya. Jaraknya pun hanya kira-kira 40km dari kepulauan Jolo, Tawi-Tawi dan sekitarnya.

Mereka belajar Ilmu Kebal dan memakai Tangkal. Mereka boleh hilang sekelip mata. Mereka ada yang tidak lut oleh senjata. Nur Misuari sendiri dikawal beratus-ratus pengikutnya.

Mereka boleh membuat kubu di bawah tanah, dalam dan sederhana dalam, bersiap sedia di dalamnya dan berbulan-bulan. Mereka boleh berjalan kaki dari Kg Tandou mengikut jalan hutan ke Gua Madai dan bersembunyi di dalamnya. Atau mereka menaiki bot, bersampan, berjalan di atas bakau hingga sampai ke Kunak.

PERSOALANNYA

1. Perancangan mereka sangat teliti, membawa lebih kurang 250 orang bukan satu kerja yang mudah?

2. Raja Muda Azzimudie sentiasa bercakap menggunakan telefon radio dengan Sultan Jamalul Kiram III di Tausug City? Maknanya, sistem perhubungan dan logistik mereka sudah diatur lebih awal?

3. Senjata mereka menggunakan senjata moden, bukan parang atau pun senapang patah! Siapa memberi wang kepada mereka untuk membeli semua ini?

4. Mereka membawa wanita, makanan, wang yang banyak. Khabarnya mereka mampu membeli rokok dengan harga RM50.00 sekotak?

5. Gerakan mereka bersepadu, hampir serentak pergerakan mereka di Lahad DAtu, Kunak dan Semporna.

6. Anwar Ibrahim masih tidak mahu mengaku penglibatannya dalam insiden di Lahad Datu. Walaupun Raja Muda Azzimudie mahu bertemu dengan Tokoh Pembangkang Malaysia! Siapa lagi? Perisikan Manila juga mengesahkan penglibatan Anwar Ibrahim! Apakah bantuan yang Anwar Ibrahim telah berikan kepada mereka? Wang Ringgit? Harapan? Janji? Kerjasama? Win-Win Situation?

LESSONS

1. Pasukan Keselamatan khususnya 7 Batalion yang dihantar baru-baru ini tidak seharusnya dikembalikan ke Semenanjung. Batalion ini mesti menetap dan berada di sepanjang pantai Sabah.

2. Di Tungku, Lahad Datu salah satu tempat batter-trade orang-orang Sulu Filipina dengan penduduk tempatan hendaklah dikawal dengan mewujudkan sebuah pos kekal.

3. Program Pemutihan mesti dijalankan semula, kerana sudah lama program ini tidak dijalankan di Sabah.

4. Kami berterima kasih dan gembira dengan operasi Tentera Malaysia dengan harapan semua ini segera ditamatkan. Kami mahu keamanan, ketenangan dan kegembiraan dan semua ini ada di Malaysia, kami tidak mahu berada di naungan negara lain atau apa yang disebut kesultanan sulu yang ramai sangat itu.

Sekian, Assalamualaikum.

Orang Suluk tempatan.
Lahad Datu.

Sumber : MyMassa
-

Editor Keadilan Daily HENTAM Tian Chua, Kenyataan Tian Chua benar seperti disiarkan kata Editor Keadilan Daily


PETALING JAYA 10 Mac - Editor Keadilan Daily, Fazallah Pit mendakwa kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Tian Chua yang menyatakan insiden tembak-menembak di Kampung Tanduo, Sabah, merupakan satu konspirasi UMNO seperti yang disiarkan di dalam portal itu adalah benar.

Fazallah yang ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Petaling Jaya hari ini berkata, wartawan yang menulis berita itu, Aisha Geoffry menghubungi sendiri Tian Chua dan membuat laporan berdasarkan kenyataan ahli politik tersebut.

Fazallah berkata, kenyataan yang telah dibuat dalam konteks sebelum dua anggota pasukan keselamatan ditembak mati iaitu pada 1 Mac lalu itu bagaimanapun telah dimanipulasikan oleh para blogger sehingga memberi pemahaman yang berbeza kepada pembaca.


"Ketika dihubungi Aisha, komen Tian Chua itu adalah sebelum polis mengeluarkan pengesahan rasmi yang mengatakan terdapat anggota polis yang terkorban dalam insiden di Lahad Datu," katanya ketika ditemui di sini.

Fazallah dan Aisha hadir di pekarangan IPD Petaling Jaya pada pukul 2 petang bagi membantu siasatan berhubung perkara itu, sebelum mereka keluar hampir tiga jam kemudian.

Tian Chua sebelum ini mengeluarkan kenyataan di dalam portal Keadilan Daily bahawa insiden tembak-menembak di Kampung Tanduo, Sabah merupakan konspirasi UMNO bagi mengalihkan perhatian dan menakut-nakutkan rakyat.

Difahamkan, buku nota Aisha yang menyalin segala percakapan Tian Chua ketika dihubungi telah diambil polis untuk tujuan siasatan.


-

Insiden Pencerobohan Sabah Perlu Kajian Terperinci


Tun Dr Mahathir Mohamad pada Ahad mencadangkan agar kerajaan membuat kajian mendalam berhubung insiden pencerobohan militan di Lahad Datu yang mengorbankan lapan anggota polis sehingga kini.

Bekas perdana menteri berkata kajian itu perlu bagi mengenal pasti bagaimana pencerobohan boleh berlaku termasuk kelemahan negara sehingga berlaku insiden itu.

"Kajian ini juga penting bagi menentukan sama ada kerajaan perlu menambah perbelanjaan untuk pertahanan termasuk membeli peralatan perang dan senjata untuk menangani serangan seperti ini," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan pandangan pada Forum Strategik bertajuk 'Masa Depan Bangsa Malaysia' di sini Ahad.

Dr Mahathir berkata hasil kajian itu nanti akan membantu kerajaan untuk meningkatkan kawalan keselamatan di kawasan Lahad Datu memandangkan pantai di Sabah berliku-liku dan mudah diceroboh pihak tertentu dari negara jiran, misalnya Filipina.

Beliau juga percaya kerajaan memiliki wang secukupnya untuk menambah perbelanjaan untuk pertahanan, termasuk meningkatkan bilangan anggota pasukan keselamatan, untuk menangani insiden pencerobohan sebab mendapat hasil yang banyak menerusi syarikat tempatan yang membuat keuntungan besar.

Op Daulat yang dilancar bagi memburu saki-baki penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina memasuki hari keenam dengan 53 penceroboh militan dilaporkan terbunuh dalam operasi itu.

Sejak pencerobohan militan pada 12 Februari lepas, lapan anggota polis terkorban iaitu dua wira terkorban dalam pertempuran di Kampung Tanduo pada 1 Mac dan enam lagi dalam serang hendap di Semporna pada 2 Mac.

Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan sebelum ini berkongsi pendapat dengan Dr Mahathir apabila dilaporkan berkata kerajaan perlu membuat kajian terperinci tentang insiden pencerobohan pengganas di Lahad Datu.

Terdahulu dalam ucapannya pada forum itu, Dr Mahathir berkata kerajaan hanya memperuntukkan lima peratus dalam Belanjawan tahunan untuk pertahanan, manakala 25 peratus untuk pendidikan kerana menganggap pendidikan menentukan masa depan rakyat di negara ini. - BERNAMA
-

Adun Lendu Idderis Kassim Meninggal Dunia


MELAKA: Anggota Dewan Undangan Negeri (DUN) Lendu yang juga Timbalan Speaker DUN Melaka Datuk Idderis Kassim meninggal dunia akibat barah usus di Hospital Putra di sini kira-kira 6.50 petang Ahad.

Allahyarham Idderis, 66, meninggalkan isteri Datin Rohani Yunus dan dua anak lelaki Zamran dan Zulkarnain.

Zamran, 39, ketika ditemui pemberita berkata bapanya dimasukkan ke hospital berkenaan sejak 19 Februari lepas.

"Arwah menghidap penyakit barah sejak 2011 dan keadaannya bertambah kritikal kira-kira 4.30 petang tadi sebelum disahkan meninggal dunia oleh doktor di hadapan seluruh ahli keluarga," katanya.

Beliau berkata jenazah akan dikebumikan di tanah perkuburan Islam Ayer Limau pada 11 pagi esok.

Katanya Allahyarham Idderis sempat menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) bagi DUN Lendu menjelang sambutan Tahun Baharu Cina sebelum dimasukkan ke hospital berkenaan.

Allahyarham pernah berkhidmat sebagai guru besar di Sekolah Agama Ayer Limau pada 1970 dan mengembangkan kerjayanya dalam bidang pendidikan sebagai Ketua Unit Pengurusan Sekolah-sekolah Jabatan Agama Islam Melaka sebelum bersara pada 2003.

Beliau juga terkenal sebagai penceramah yang sentiasa menjalankan aktiviti dakwah di surau serta masjid di negeri itu dan menceburi bidang politik sejak 1970-an.

Pada pilihan raya umum ke-12, Allahyarham Idderis yang mewakili Barisan Nasional menewaskan calon PAS Mohd Amir Yaakub dengan majoriti 1,633 undi.

Sementara itu, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam melahirkan rasa dukacita dan menyifatkan pemergian Idderis menghadap Ilahi sebagai satu kehilangan besar kepada kerajaan negeri dan rakyat Melaka.

Dalam satu kenyataan, beliau berkata Allahyarham cukup komited dan berdedikasi ketika hayatnya dalam menjalankan tugas sebagai ADUN dan Timbalan Speaker.

"Allahyarham amat disenangi rakyat di kawasannya, marilah kita sama-sama berdoa agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang beriman," katanya. - BERNAMA
-

Terowong Dasar Laut : Kerajaan DAP Pulau Pinang Tergesa-gesa


Cadangan Kerajaan Pulau Pinang untuk membina terowong dasar laut di negeri ini mendapat reaksi kurang menyenangkan daripada rakyat khususnya yang melibatkan aspek keselamatan pengguna serta kesan terhadap alam sekitar.

Beberapa peserta majlis dialog mengenai cadangan pelaksanaan projek jalan-jalan utama dan terowong di Pulau Pinang dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng di sini, pada Ahad mempersoalkan keperluan pembinaan terowong dasar laut itu.

Tony Phuah, 30an, seorang penyelidik bebas mempersoalkan tindakan kerajaan negeri yang dilihat tergesa-gesa mengumumkan cadangan pembinaan terowong itu pada waktu yang hampir dengan pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

"Mengapa projek ini diumumkan dalam masa yang begitu hampir dengan pilihan raya dan adakah sekiranya pembangkang berjaya ke Putrajaya projek terowong ini akan dibatalkan dan kerajaan akan memperkemaskan sistem pengangkutan awam," katanya dalam soalan kepada Lim.

Lim dalam jawapannya berkata cadangan pembinaan terowong itu telah dirancang sejak 2011 bertujuan membantu menyelesaikan masalah kesesakan di negeri ini.

Lim baru-baru ini mengumumkan pembinaan terowong bernilai RM6.3 bilion itu menghubungkan Gurney Drive di pulau ini dengan Bagan Ajam sebelah tanah besar bertujuan mengurangkan kesesakan serta menambah pendapatan negeri.

Bagaimanapun menurut kajian Pensyarah Perancangan Bandar dan Wilayah Universiti Teknologi Mara (UiTM) Prof Madya Ahmad Fuzi Arshad pembinaan terowong itu tidak relevan kerana infrastruktur yang ada hari ini sudah memadai.

Beberapa peserta lain pula meminta kerajaan negeri memperkemas sistem pengangkutan awam di negeri ini agar lebih cekap.

"Rakyat sudah tidak mahu tunggu lagi. Kerajaan perlu laksanakan segera apa sahaja yang telah dirancang untuk selesaikan semua masalah trafik di Pulau Pinang," kata seorang peserta yang hanya mahu dikenali sebagai Michael.

Dalam jawapannya, Lim tetap menuding jari kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) yang didakwa tidak membantu kerajaan negeri untuk menyelesaikan masalah kesesakan trafik di negeri ini.

"Kita sudah bekerja keras dalam masa lima tahun ini untuk meningkatkan pengangkutan awam tetapi kerajaan BN yang bercadang untuk membina monorel pada 2006 hingga kini masih belum melaksanakannya.

"Tetapi bagi kita monorel itu sememangnya tidak sesuai dibina di sini dan kita akan membangunkan semula trem yang pernah wujud dahulu," katanya. - BERNAMA
-

Lahad Datu: Anggota PGA Yang Cedera Stabil


Dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) yang cedera dalam serangan berselang-seli di Kampung Tanjung Batu, dekat sini malam Sabtu dilaporkan dalam keadaan stabil.

Anggota Parlimen Libaran Datuk Juslie Ajirol yang ditemui selepas melawat anggota terbabit di sebuah hospital di sini berkata kedua-dua mereka kelihatan sihat dan sedang menerima rawatan susulan.

"Kedua-dua anggota itu kelihatan sihat, keadaannya okay dan sedang menerima rawatan daripada doktor. Rakyat Sabah terhutang budi kepada pasukan keselamatan dan mendoakan mereka cepat sembuh," katanya.

Sementara itu ketika ditemui di luar Wad Ortopedik hospital itu, seorang anggota keluarga terdekat Kpl Affendi Rusli, iaitu seorang daripada anggota PGA yang tercedera, berkata beliau dimaklumkan mengenai kejadian itu oleh ibunya sebelum bergegas ke hospital.

Beliau, yang enggan identitinya dikenali, bagaimanapun tidak dibenarkan melawat Affendi, namun difahamkan anggota dari Batalion PGA Miri itu dihantar ke hospital pada 8.30 pagi dan menerima rawatan daripada doktor pakar.

"Saya dimaklumkan keadannya stabil, boleh makan dan sedang dirawat oleh pakar," katanya.

Tinjauan Bernama di hospital itu mendapati pasukan keselamatan membuat kawalan ketat dan tiada sesiapa dibenarkan melawat anggota berkenaan, kecuali individu tertentu.

Dalam kejadian berbalas tembakan antara 8 malam semalam hingga 4 pagi ini, dua anggota PGA itu mengalami kecederaan di betis dan paha. - BERNAMA
-

Lahad Datu : Rumah Sarang Pengganas Mungkin Diroboh

Antara tompokan darah milik salah seorang anggota polis yang terbunuh akibat ditembak pengganas Sulu pada kejadian 2 Mac lalu

Sembilan rumah yang disyaki menjadi sarang kumpulan pengganas dalam insiden serangan hendap di Kampung Simunul pada 2 Mac lepas, mungkin diroboh, kata Ketua Kampung Ramlee Saraman.

Ramlee berkata beliau difahamkan ada pemilik rumah yang mungkin terperdaya dengan kumpulan itu sehingga 'menjualkannya' tanpa menyedari ia mungkin dijadikan sarang operasi pengganas.

Beliau berkata tindakan meroboh premis itu akan dilaksana pihak berkuasa seperti majlis daerah selepas pihak keselamatan mengesahkan ia dijadikan sarang pengganas.
Ketua Kampung Simunul,Ramli Saraman, 56, menunjukkan salah satu lokasi kejadian di mana enam anggota polis terbunuh akibat ditembak pengganas Sulu pada kejadian 2 Mac lalu

"Kalau benar, rumah-rumah ini akan dirobohkan. Bagi saya, ia dapat mengembalikan kepercayaan penduduk di sini bahawa perkampungan mereka selamat," katanya ketika meninjau kampung itu bersama wartawan Bernama Ahad.


Beliau berkata sejak pembukaan Kampung Simunul pada 9 Mac 1939, kejadian 2 Mac lepas, yang menyaksikan enam anggota pasukan keselamatan terkorban dalam insiden serangan hendap itu, adalah yang pertama berlaku di kampung itu.

Ramlee, 56, yang menggalas tugas Ketua Kampung sejak 2006, memberitahu kira-kira 1,000 penduduk meninggalkan perkampungan itu berikutan insiden tersebut.

Beliau berkata antara modus operandi anggota kumpulan pengganas 'menyusup' ke perkampungan air itu ialah menetap di situ dan bergaul dengan segelintir penduduk.

"Saya ada mendapat berita, ada penduduk kampung memanggil seorang daripada mereka (enam pengganas yang terbunuh) sebagai Imam, tetapi saya hendak tegaskan dia bukan imam yang sah dilantik," katanya. - BERNAMA

-

BABI BERSUARA! Saya Datang Sini Untuk Menghasut! Ptuii!!!


Ptuiii! Sekor babi yang suka menghasut. Belajar tinggi-tinggi tapi bangang! Muka babi ni lah yang digunakan oleh Anwar untuk menghasut rakyat ke jalanraya. Muka bangsat yang tak ada otak dalam dunia..Tak hairanlah orang meluat tengok muka Hishamuddin Rais yang macam babi ni.ptuii

Kome baca keluhan seorang blogger Tepak Bersulam pasal sekor bangsat ni...

SEBANGSAT BANGSAT ANAK NEGERI SEMBILAN AKU PERNAH JUMPA DALAM HIDUP AKU IA LAH HISHAMUDIN RAIS , ADA KEPALA TAPI TAK ADA OTAK , MERANTAU JAUH JAUH BILA BALIK JADI PENCACAI , SEMUA ORANG TAK BETUL DIA SEORANG AJA BETUL TAPI SAMPAI HARI INI HIDUP DIA SENDIRI TAK PERNAH BETUL BETUL. APA KERAJAAN BUAT SEMUA TAK BETUL YANG BETUL DIA AJA MACAM KERA. DIA INILAH KATA ISLAM NI MACAM HOTEL CARLIFORNIA BOLEH MASUK TAPI TAK BOLEH KELUAR. MAKNANYA BILA MASUK ISLAM DAH TAK BOLEH KELUAR, DIA PERSENDAKAN ISLAM SAMBIL KETAWA SINIS MACAM BUNYI BABI. SAMPAI BILA NAK JADI ORANG AKU PUN TAK PASTI.......DIALAH JUGA KATA MELAYU BOLEH DOBONSAIKAN OTAK NYA MACAM OTAK DIA. KEPALA HOTAK KO... LAH HISHAMUDDIN.

Hahahaha...padan muka mike. Jenis penghasut elok disumbat dalam penjara. Tak pun hantar je ke Lahad Datu jadi umpamn Pengganas Sulu..Kehkeh...
-

Sunday, 10 March 2013

TERKINI 10.30 PM : Pengganas Sulu Terus Digempur!

Hari keenam menujukkan tiada tanda-tanda pengganas Sulu mahu menyerah diri dan melakukan gencatan senjata seperti yang dilaporkan oleh media Filipina. Menurut berita terbaru, pengganas Sulu sebaliknya bertindak agresif sehingga menyebabkan dua anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) cedera dalam insiden berbalas tembakan yang berlarutan selama lapan jam di Kampung Tanjung Batu, Lahad Datu malam Sabtu.
Kelihatan penduduk Kampung Tanjung Labian berjalan kaki keluar dari kampung mereka pada hari keenam Op Daulat, Ahad

Susulan itu, pasukan keselamatan membabitkan polis dan angkatan tentera yang membentuk Op Daulat meneruskan operasi menjejak pengganas, dengan orang ramai sekali lagi diingatkan supaya tidak menghampiri kawasan Zon Merah yang ditetapkan sejak gerakan ofensif dimulakan Selasa lepas.
-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...